• HLCÉ

Je vroeg om conceptuele kunst? Hou je vast!

ArtHedendaagse kunstLeuk weetje Arty

Bertrand Leleu

12 July 2025

Hedendaagse museuminstellingen zetten de traditie van het geven van opdrachten aan kunstenaars voort, zoals ze dat al sinds de negentiende eeuw doen. Maar tegenwoordig verkopen kunstenaars net zo goed concepten als daadwerkelijke werken. Dus waar trek je de grens tussen een kunstwerk en… oplichterij?

In 2021 gaf het Kunsten Museum of Modern Art in Aalborg (Denemarken) Jens Haaning (°1965) de opdracht om een werk te maken over de relatie tussenkunst engeld. Dekunstenaar had al collages van bankbiljetten gemaakt en het museum hoopte op een gelijkaardig werk. Dus gaven ze hem bankbiljetten ter waarde van 70.000 euro, het gemiddelde jaarinkomen in Denemarken. Op het moment van de opdracht vertelde de kunstenaar dat hij een werk zou maken dat iets anders was dan ze hadden verwacht. In feite stuurde hij hen twee doeken… helemaal blanco! Haaning vertelde hen dat zijn werk getiteld was Neem Het Geld En Ren (Take The Money And Run!). Zijn bedoeling was om de werkomstandigheden van kunstenaars en de machtsstrijd tussen de kunstenaar en zijn opdrachtgever aan de kaak te stellen. Voor hem was het een artistieke performance op zich. Het museum stelde de twee schilderijen tentoon, maar eiste na afloop het geld terug. Haaning weigerde zelfverzekerd, met het argument dat zijn werk juist voortkwam uit het feit dat hij geen werk had gemaakt. Na een lange rechtszaak in 2023 werd de kunstenaar uiteindelijk veroordeeld tot terugbetaling aan het museum, omdat hij er niet in was geslaagd de rechtbank te overtuigen van zijn “artistieke” aanpak.

Foto omslag: © Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg

Advertentie

Suzanne Lindon, een vrije vrouw in de 19e eeuw

Film

In “La Venue de l’avenir” vertelt Cédric Klapisch het verhaal van een familieavontuur dat zich beweegt tussen het heden en het Parijs van de 19e eeuw. Het volgt vier verre neven (Vincent Macaigne, Julia Piaton, Abraham Wapler, Zinedine Soualem) die een oud huis hebben geërfd. Hun zoektocht leidt hen naar hun voorouder Adèle (Suzanne Lindon). Adèle verlaat Normandië om haar moeder in Parijs te zoeken. Ze ontmoet twee ontluikende kunstenaars (Paul Kirscher en Vassili Schneider). Suzanne Lindon verplaatst haar personage in het artistieke milieu van de late 19e eeuw met grote oprechtheid. Ontmoet haar op de Croisette.

Alle artikels