• HLCÉ

Advertentie

Kunst & Cultuur

Alles

Beurzen & tentoonstellingen

Boeken

Film

Kunstmarkt

Muziek

Podiumkunsten

Noémie Lvovsky: "We moeten accepteren dat het moederinstinct misschien niet bestaat".

Film

In de film van Alice Douard staat een koppel op het punt te bevallen van hun kind. “Des preuves d’amour” is gebaseerd op een medische situatie. Parijs, 2014. Nadia (Monia Chokri) staat op het punt te bevallen van een baby die is verwekt met medisch geassisteerde voortplanting (MAP). Haar partner, Céline (Ella Rumpf), moet het langdurige adoptieproces van het kind doorlopen. Afgezien van het quasi-documentaire aspect heeft Alice Douard (die in 2024 een César won voor haar korte film “L’Attente”) een prachtige eerste film gemaakt over hoe het is om ouder en co-ouder te zijn, op het kruispunt van het intieme en het politieke. Dit zijn de twijfels, vooroordelen en geboden waar Noémie Lvovsky met ons over praat.

Suzanne Lindon, een vrije vrouw in de 19e eeuw

Film

In “La Venue de l’avenir” vertelt Cédric Klapisch het verhaal van een familieavontuur dat zich beweegt tussen het heden en het Parijs van de 19e eeuw. Het volgt vier verre neven (Vincent Macaigne, Julia Piaton, Abraham Wapler, Zinedine Soualem) die een oud huis hebben geërfd. Hun zoektocht leidt hen naar hun voorouder Adèle (Suzanne Lindon). Adèle verlaat Normandië om haar moeder in Parijs te zoeken. Ze ontmoet twee ontluikende kunstenaars (Paul Kirscher en Vassili Schneider). Suzanne Lindon verplaatst haar personage in het artistieke milieu van de late 19e eeuw met grote oprechtheid. Ontmoet haar op de Croisette.

Advertentie