• HLCÉ

Georges de La Tour: Tussen licht en schaduw

Parijs

Van 11 september 2025 tot 25 januari 2026

ArtCaravaggioClair-obscurExpoFrankrijkParijsRealismeTentoonstelling
Georges de La Tour, De pasgeborene

Georges de La Tour, een zeldzame kunstenaar (er zijn maar weinig originelen bewaard gebleven), is het onderwerp van een tentoonstelling die een dertigtal schilderijen en grafische werken samenbrengt over de favoriete onderwerpen van deze Caravagggeske meester, die een van de meest fascinerende schilders van het Grand Siècle blijft: genretaferelen, figuren van boetvaardige heiligen en kunstlichteffecten met de beroemde nachtscènes verlicht door kaarslicht.

De Pasgeborene (uit het Musée des Beaux-Arts in Rennes), Job bespot door zijn vrouw (uit het Musée Départemental in Épinal), Vrouw met een vlo (uit het Musée Lorrain in Nancy), Berouwvolle Sint Pieter (uit het Cleveland Museum of Art) en de Boetvaardige Magdalena (uit de National Gallery of Art in Washington) alleen al laten het wonder zien dat de schilder uit Lotharingen verrichtte, die van het licht de vector van transcendentie maakte in het hart van zijn sobere composities. Want hoewel het naturalisme van de meesters beïnvloed door de Caravaggio revolutie de norm blijft, geeft de formele zuiverheid die zo kenmerkend is voor La Tour’s composities ze een extra ziel, een spirituele intensiteit als geen ander. Deze intensiteit is zelfs waarneembaar in de spelscènes (Caravaggio’s onderwerpen bij uitstek), zoals te zien is in The Dice Players in het Preston Park Museum, waar, net als in The Denial of Saint Peter (Musée d’arts de Nantes), het talent van de schilder voor het orkestreren van gebaren en blikken in een “stil drama” wordt onthuld.

Georges de La Tour, Les Joueurs de dés

Georges de La Tour, De dobbelstenen spelers, ca. 1650-1651, olieverf op doek, 92,5 x 130,5 cm, Stockton-on-Tees, Preston Park Museum and Grounds credit: Preston Park Museum and Grounds -foto door Simon Hill / Scirebröc

“In plaats van een directe imitatie van de lessen van Caravaggio, ligt het unieke van het werk van Georges de La Tour in zijn persoonlijke interpretatie van het clair-obscur, gevoed door een radicaal realisme en een intense spiritualiteit die zijn composities een tijdloze moderniteit geven,” leggen de curatoren van detentoonstelling uit. En ze voegen eraan toe: “De pasgeborene illustreert met zeldzame intensiteit de manier waarop Georges de La Tour een huiselijke scène overstijgt door de pure kracht van het licht. Hoewel het op het eerste gezicht een eenvoudige kraamscène is, nodigt alles in de compositie uit tot een spirituele lezing – zozeer zelfs dat we niet anders kunnen dan er een voorstelling van de Maagd, Sint Anna en het Christuskind in zien. Georges de La Tour vermijdt alle expliciete religieuze attributen, met uitzondering van het licht, dat zowel van het kind als van de vlam zelf lijkt uit te gaan, alsof de goddelijkheid zichzelf onthult. [De bijna tastbare stilte van de scène – neutrale achtergrond, beperkt palet, onbeweeglijkheid van de figuren – versterkt het gevoel van contemplatie”.

Foto omslag: Georges de La Tour, De pasgeborene, ca. 1645, olieverf op doek, 76,7 x 95,5 cm, Rennes, Musée des beaux-arts © Rennes, Musée des beaux-arts

Musée Jacquemart-André, Boulevard Haussmann, Paris, France

Claudine Monchaussé: Sourdre

Kunst & Kultuur

Een eerbetoon aan Claudine Monchaussé (°1936), een unieke figuur in de keramiek die sinds 1959 in La Borne, in het departement Cher, woont.

Van 11/09/2025 tot 13/12/2025

Extra informatie

Tentoonstelling

Georges de La Tour
Tussen licht en schaduw

Data

Van 11 september 2025 tot 25 januari 2026

Adres

Musée Jacquemart-André
158 Bd Haussmann
75008 Parijs

Dienstregeling

Het Musée Jacquemart-André is geopend van maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 18.00 uur, vrijdag van 10.00 tot 22.00 uur en zaterdag en zondag van 10.00 tot 19.00 uur.

Advertentie

Al onze agenda's