Martin Boonen
10 September 2025
De scène is wreed. Een rechter in toga en pruik staat op het punt zijn hamer neer te leggen op een neergehaalde demonstrant, terwijl het bebloede bord van de demonstrant geen enkele leus bevat. Dit contrast tussen de bevroren autoriteit en het gesuggereerde geweld maakt deel uit van Banksy ‘s eigen esthetische continuïteit: een juxtapositie van tegenstrijdige symbolen, zwart en wit met suggestieve accenten, en bovenal een boodschap die voor iedereen direct leesbaar is.
Banksy
Het is meer dan een fresco, het is een directe aanklacht tegen de gerechtelijke instelling. Deze compositie, geïnstalleerd op een muur die symbool staat voor de Britse macht, transformeert de Royal Courts of Justice tot het decor voor een aanklacht tegen de hedendaagse democratie.
Hetwerk kwam niet uit de lucht vallen. Het verscheen twee dagen na een demonstratie in Londen ter ondersteuning van de groep Palestine Action, onlangs verboden door de Britse autoriteiten en geclassificeerd als een “terroristische” groep. Het optreden was hard: 890 arrestaties, zware aanklachten en een verdeelde publieke opinie. Het was in dit explosieve klimaat dat Banksy tussenbeide kwam.
Het beeld van de bebloede demonstrant belichaamt de wreedheid van een staat die, volgens zijn tegenstanders, de wet gebruikt om afwijkende meningen de mond te snoeren. De organisatie Defend Our Juries ziet het als een expliciete aanklacht: ” Wanneer de wet wordt gebruikt om burgerlijke vrijheden te verpletteren, doodt het geen afwijkende meningen. Het voedt het .”
Ironisch genoeg werd het werk slechts enkele uren nadat het was onthuld, in de doofpot gestopt. Zwarte hekken, metalen barrières, constante bewaking: de censuur was bijna onmiddellijk, maar zorgde er alleen maar voor dat de aandacht toenam. Zoals Elon Musk het samenvatte op X (ex-Twitter):“Hoe meer ze het proberen te verbergen, hoe meer het naar buiten komt.”
Justin Ng/ Avalon
Victoria Jones/Shutterstock
Door een werk te camoufleren dat censuur aan de kaak stelt, hebben de autoriteiten ongewild de boodschap van dekunstenaar bekrachtigd. Dit is de kracht van Banksy’s taal: zijn kunst bestaat zowel door haar aanwezigheid als door haar verdwijning.
Dit fresco volgt in de voetsporen van Banksy ‘s meest politieke werken: van de Bloemenwerper op de Westelijke Jordaanoever tot het ommuurde hotel in Bethlehem, de kunstenaar heeft zijn kunst vaak in verband gebracht met de Palestijnse zaak. Maar naast dit geopolitieke prisma behandelt hij hier de bredere kwestie van vrijheid van meningsuiting in het Verenigd Koninkrijk.
Het ommuurde hotel, Bethlehem © DR/Shutterstock.com
In de afgelopen twee decennia heeft zijn directe, poëtische en provocerende artistieke taal de tegenstellingen van de Westerse wereld verkend: democratie versus veiligheid, expressie versus controle, kunst versus instituten.
L’œuvre récente rappelle pourquoi Banksy demeure un acteur central de l’art contemporain : son anonymat n’est pas un gimmick, c’est une stratégie de dissidence. En refusant le système des galeries, en choisissant les murs et non les musées, il redéfinit les frontières de l’espace public comme terrain politique.
"Bloemenwerper", Banksy © DR/Shutterstock.com
En door te raken waar het pijn doet (op de muren van een rechtbank, in het hart van de rechterlijke macht) bevestigt hij opnieuw dat kunst nog steeds een schandaal kan veroorzaken, kan uitdagen en verstoren. Zelfs als het verdwijnt.
De muurschildering bij de Royal Courts of Justice is niet zomaar een provocatie. Het is een herinnering dat in een tijd waarin protest gecriminaliseerd wordt, straatkunst een daad van verzet blijft. Banksy beschildert niet alleen muren. Hij opent gaten.
Advertentie
Advertentie