• HLCÉ

Moji x Sboy: "In Luik creëren we vanuit een iets witter canvas".

Belgische bandIntrerviewMuziekRap

Maxime Delcourt

19 November 2025

Moji en Sboy, afkomstig uit Luik, zijn meer dan gewoon vrienden: ze zijn een duo dat rap ziet als een kunstvorm die in staat is tot tederheid, emotie en hits met een verleidelijke directheid – op Spotify heeft “Ma Go” meer dan 80 miljoen streams. Met hun eerste album Quitte ou double (Double of Quits), dat inspiratie put uit de Amerikaanse hiphop, vertellen de twee hun verhaal.

Eventail.be – Sinds 2019 heb je verschillende EP’s uitgebracht, allemaal met lovende kritieken. Is je debuutalbum een manier om door te gaan met een bepaalde esthetiek die je de afgelopen zes jaar hebt ontwikkeld?
Sboy –
Ja, in zekere zin wel. Quitte ou double kwam pas na een tijdje van de grond omdat ik eerst mijn studie wilde afmaken voordat ik met muziek aan de slag ging. Ondertussen zijn Moji en ik nooit gestopt met het produceren van nieuwe nummers. We wilden het gewoon niet overhaasten. En toen, tussen eind 2024 en afgelopen zomer, zagen we een album vorm krijgen. We voelden dat we muzikaal aan de vooravond stonden van iets speciaals en het was tijd om de laatste hand eraan te leggen.

– Op Quitte ou double is het duidelijk dat je jezelf niet hebt proberen te beperken. Met melodieën die soms energiek of sensueel zijn, soms rap of soul, praat je evenveel over je kwellingen in de liefde en de melancholie van de Parijse underground als over gevoelens van eenzaamheid of een verlangen naar lichtheid….
Moji – Voor dit eerste album hebben we onszelf geen bepaald thema opgelegd, we wilden onszelf niet dwingen om een track in een bepaald genre te schrijven, we hebben ons laten leiden door wat ons drijft. Artiesten als A$AP Rocky, Lil Yachty en XXXTentacion zijn de afgelopen jaren erg belangrijk voor ons geweest, dus we wilden net zo nauwgezet en modern zijn als zij in de manier waarop we ons productiewerk benaderen. Vandaar deze zeer gepolijste, zeer visuele plaat.
Sboy – We houden van de grote show, waar de Amerikanen erg goed in zijn. We wilden deel uitmaken van deze blitse wereld die haar angsten niet verbergt.

– Sachant que Quitte ou double a été en grande partie pensé dans vos chambres respectives, comment parvenez-vous à atteindre un résultat aussi soigné ?
Moji – On a la chance d’avoir chacun du matériel de qualité chez soi. Aussi, ça me paraît être des endroits plus propices à l’expérimentation et à la création, dans le sens où on n’est pas limité par le temps ou un budget. Qu’il soit 9h ou 23h, on peut capter une énergie en direct et tester toutes les idées bizarres qui nous passent par la tête.

– Dat je in Luik woont is misschien ook een voordeel in dat opzicht, niet? Denk je dat het feit dat je niet tot een bepaalde scene behoort, zoals sommige Brusselse rappers, je meer vrijheid geeft?
Sboy – Het is waar dat er in Parijs of Brussel een netwerk is, plaatsen om rond te hangen, mensen om te ontmoeten, een bepaalde school om lid van te worden… In Luik genieten we niet echt van de energie van de grote steden, wat ons aanmoedigt om in onze eigen wereld te zijn.
Moji – Het is een excuus dat ons in staat stelt om minder rigide te zijn, om geen erfenis te hoeven meedragen. Sinds Luik hebben we de kans gehad om vanuit een iets witter canvas te creëren. Ik heb het gevoel dat je dat kunt voelen als je naar ons album luistert.

Photo de couverture : © Kelvin Konadu/Paulografy

Mélanie de Jamblinne de Meux

Het Luxemburg van Mélanie de Jamblinne de Meux

Reizen, ontsnapping & uitje

Haar familiale omgeving – kunstminnende ouders die haar van jongs af aan meenamen naar vele musea en tentoonstellingen – was ongetwijfeld een bron van inspiratie, zo niet de voedingsbodem voor haar roeping. Mélanie de Jamblinne de Meux is medeoprichtster van de Young Friends of Museums, lid van de raad van bestuur van de Friends of Luxembourg Museums en van Lët’z Arles, dat elk jaar de Luxembourg Photography Award uitreikt, een uitgebreid programma ter ondersteuning van de winnende kunstenaars, en sinds maart het nieuwe gezicht van de Luxemburgse Kunstweek, de beurs voor hedendaagse kunst die elk jaar eind november plaatsvindt en gedurende vier dagen door bijna 18.000 bezoekers wordt bezocht.

Advertentie

Sunday Charmers: de blauwe droom

Muziek

Het Brusselse Sunday Charmers is een van die bands die post-punk en new wave nieuw leven inblazen. De gitarist en zanger van de band, Étienne Donnet, vertelt achter de schermen van Grandblue, een optimistisch, groovy derde album met de ambitie om melancholie in ere te herstellen.

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels