Over ons
L “Éventail, het oudste culturele tijdschrift van Europa, werd in oktober 1887 in Brussel opgericht door Max Waller, Fritz Rotiers en Victor Reding. In het begin verscheen het wekelijks in de vorm van een folder van vier pagina” s die voor 10 centimes werd verkocht en werd verspreid in de Muntschouwburg en in Brusselse krantenwinkels. Omdat theaters slecht geventileerd werden, gebruikte het elegante publiek het om zichzelf te luchten. Aan deze praktijk ontleende ons tijdschrift zijn naam. De eerste rubrieken gingen over theater, beeldende kunst, “elegante sport” (paardenrennen, schermen) en sociale evenementen, en spraken een beschaafd publiek aan dat op zoek was naar elegantie en artistiek nieuws.
Tussen 1925 en 1935 werd het een niet te missen evenement onder leiding van Fernand Reding. Na zijn dood in 1941 nam zijn tweede vrouw Suzanne Mahieu de leiding over, gevolgd door Fernands dochters Jeanine en Mariane. In 1969 nam Prins Jean de Merode de krant over, gevolgd door Baron Adelin van Ypersele de Strihou – een vooraanstaand reclameman – die de publicatie moderniseerde. Baron Serge de Ceuninck en Charles Verpoorten brachten vervolgens hun expertise in om de titel te helpen transformeren en meer in lijn te brengen met de tijd.
In 1992 namen Stéphane Jourdain en Albert Frère L’Éventail over, maar de samenwerking was van korte duur. In 2005 besloot Jacques Berrebi, een Franse ondernemer en oprichter van een aantal bedrijven, waaronder de Téléperformance Group (genoteerd aan de CAC40), het tijdschrift te kopen voor zijn vrouw Dominique Misson de Saint-Gilles, die meer dan 20 jaar voorzitter zou zijn. Onder haar leiding nam het magazine het motto “De wortels van het verleden… De vleugels van de toekomst” aan en nam het met succes de digitale afslag door Eventail.be te lanceren.
Tussen 2024 en 2025 zal L’Éventail, als onderdeel van de groep HLCÉ onder leiding van François Didisheim en de Kortrijkse zakenman Christian Dumolin, trots het motto “Cultiver l’Art de Vivre” dragen. Onder hun impuls heeft L’Éventail een belangrijke strategische stap gezet door voor het eerst in het Nederlands te verschijnen. Trouw aan zijn erfgoed combineert het nu culturele evenementen, gastronomie, design, reizen en welzijn, en breidt het zijn bereik uit van België naar de rest van de wereld.
Een tijdschrift
Negen keer per jaar vindt u op de pagina's van uw magazine alle evenementen die u moet zien op cultureel en artistiek gebied, de ontdekkingsrubriek voor een uitnodiging om te ontsnappen en te reizen, en de beste adressen, zowel mooie als gastronomische, om zonder beperkingen te bezoeken... Life-style, kunst, elegantie, thuis, zaken, maatschappij... Het magazine verkent samen met u de meest vooruitstrevende trends, zonder ooit afstand te doen van traditie.
Een website
Eventail.be is een digitaal verlengstuk van zijn papieren grote broer en wil een trendsetter zijn: gastronomie, mode, muziek, cinema, gotha, design, interieur, literatuur... Ontdek als eerste wat de nieuwe klassiekers zullen worden.
Evenementen
Ontmoet de grote figuren die worden geïllustreerd in L'Eventail en op Eventail.be in levende lijve tijdens conferenties, vergezeld van een lunch, diner of cocktail in een exclusieve omgeving.