Paloma de Boismorel
24 April 2025
Deze kunstbeurs voor dieren werd in 2015 opgericht door Jean-Christophe Barbou des Places na het succes van haar Parijse zusterbeurs en is een bevoorrecht rendez-vous geworden voor verzamelaars, kunstliefhebbers en Belgische jagers en ruiters, die de essentie van hun passies gesublimeerd vinden in een artistieke vorm.
Met 35 deelnemende kunstenaars en ongeveer 500 tentoongestelde werken was deze editie van 2025, voorgezeten door Prins Michel de Ligne, een streling voor het oog van de talrijke bezoekers die massaal waren komen opdagen ondanks de onverwachte terugkeer van de Brusselse zon. Onder het medevoorzitterschap van Meester Alexandre Millon moest de jury moeilijke keuzes maken, gezien de overvloedige creativiteit en kwaliteit van sommige stands.
© DR
Onder de eminente kunstenaars noemen we de wereld van het “rariteitenkabinet” van de schilderijen van François Costrel de Corainville, die de prijs Cercle Royal Gaulois kregen uitgereikt door de voorzitter, Chevalier Philippe de Wouters d “Opplinter, de vindingrijkheid en de immense gevoeligheid van de werken van Franck Espagnet, die tot leven komen dankzij drijfhout dat in het estuarium van de Gironde is gevonden (onthullingsprijs en bronzen medaille – categorie beeldhouwkunst) en het werk (in het bijzonder de panter) vanAnne-Laure de Chillaz, een Franse beeldhouwer die de prijsvoor dierenkunst L” Éventail heeft gewonnen en voor deze gelegenheid werd geïnterviewd.
Anne-Laure de Chillaz, lauréate du prix L'Éventail à Animal Art Bruxelles 2025 © DR
Eventail.be – Wat is jouw relatie met de natuur?
Anne-Laure de Chillaz – De natuur roept me al van kinds af aan. Als kind al dwaalde ik door de bossen op zoek naar stukjes hout die ik probeerde te bewerken en om te vormen. Ik ben nog steeds gefascineerd door dit ruwe materiaal. De natuur vormt de kern van mijn werk. Het is eerlijk, harmonieus en moeiteloos. Ik verwonder me over haar evenwicht, haar eenvoud, haar stille kracht.
– Hoe ben je in de beeldhouwkunst terechtgekomen?
– Ik heb eerst ruimteontwerp gestudeerd, wat mijn ogen opende voor driedimensionaal ontwerp. Deze benadering zorgde er al snel voor dat ik verder wilde gaan in het werken met materialen. Dus volgde ik een beeldhouwopleiding aan de Ateliers des Beaux-Arts in Parijs.
– Een kunstenaar die je ogen heeft geopend?
– Lorenz Bäumer, de laatste onafhankelijke juwelier op Place Vendôme, met wie ik het geluk had samen te werken. Samen hebben we een bronzen sculptuur gemaakt, gekoppeld aan een hanger die robijnen en diamanten combineert. Dit project moedigde mij aan om mijn gevoeligheid te laten gelden, om stukken te durven creëren die mij eigen waren en om trouw te blijven aan mijn artistieke intenties.
– Wat is het uitgangspunt voor een beeld?
– Voor mij is elk beeld een ontmoeting, een reis. Ik besteed uren aan het bestuderen van het dier dat ik ga beeldhouwen – zijn anatomie, zijn manier van leven, zijn omgeving, zijn kwetsbaarheden. Het is deze onderdompeling die me vervolgens in staat stelt om, door de toevoeging van plantenelementen, een boodschap over te brengen die specifiek is voor elke soort. Er is altijd een vorm van symbiose in mijn werken: het dier, de plant, het mineraal… alles is met elkaar verbonden.
Op internet
Advertentie