• HLCÉ

Wanneer Brussel de Belgische mode aankleedt

ArtBelgiëBrusselModeTentoonstelling

Camille Misson de Saint-Gilles

01 October 2025

Van de Dansaertstraat tot de muren van het Musée Mode & Dentelle schetst de tentoonstelling 40+ Years of STIJL de geschiedenis van een visionaire boetiek die een van de pijlers van de Belgische mode is geworden. Aan de hand van 68 emblematische silhouetten viert het evenement de durf van Sonja Noël, een pionier die een wijk veranderde en Belgisch design op de internationale scène katapulteerde.

Brussel, 1984. De Antoine Dansaertstraat komt plots tot leven: een geïmproviseerde modeshow viert de opening van een boetiek die voorbestemd is om een icoon te worden. Sonja Noël, een jonge kunsthistorica, opent STIJL, een ruimte die een verlaten wijk omtovert tot een creatief epicentrum. Veertig jaar later is het
Mode- en Kantmuseum
een eerbetoon aan deze visionaire plek met de tentoonstelling
40+ jaar STIJL.

Verre van een eenvoudig commercieel verhaal, onthult de tentoonstelling de grote invloed van STIJL op de Belgische en internationale mode. Aan de hand van 68 silhouetten, getekend door 46 ontwerpers, van Dries Van Noten tot Ann Demeulemeester, via Martin Margiela, Haider Ackermann en Rick Owens, wordt het verhaal verteld van een avontuur waarin de boetiek een bemiddelaar werd tussen ontwerpers en hun publiek. STIJL was meer dan een showcase, het was een laboratorium: een plaats van ontdekking, van ondersteuning voor jong talent, van verspreiding van avant-garde mode die een Belgisch handelsmerk is geworden.

Silhouet uit de herfst-winter 2023/2024 mannencollectie van Walter Van Beirendonck. Marc Detiffe

De opzettelijk minimalistische scenografie weerspiegelt de geest van de winkel: ruwe muren, vrijgevochten silhouetten, vintage mannequins uitgeleend door Raf Simons. De tentoonstelling is niet chronologisch, maar thematisch – de pioniers, de insiders, de tijdlozen – elk hoofdstuk onthult het unieke karakter van deze cutting-edge selectie: anti-conformisme, authenticiteit en tijdloosheid.

Naast mode vertelt detentoonstelling ook een stedelijk verhaal. STIJL gaf vorm aan Dansaert en veranderde de straat in een internationale etalage voor design. Het droeg bij tot de opkomst van MAD, het mode- en designcentrum, ondersteunde een hele generatie ontwerpers en gaf een ongekende zichtbaarheid aan stukken die voorbestemd waren om cultfavorieten te worden, zoals de Fragiles-pumps van Margiela en de conceptuele tassen van Eric Beauduin.

Vandaag, onder impuls vanAya Noël, Sonja’s dochter en curator van detentoonstelling, wordt de erfenis voortgezet. 40+ Years of STIJL is niet zomaar een retrospectieve, het is een intiem portret van een gepassioneerde vrouw die, door intuïtie en veeleisende normen, een essentiële pagina schreef in de geschiedenis van de Belgische mode.

Sophie Cauvin's schuilplaats

Interieur & decoratie

Het studiohuis van Sophie Cauvin, genesteld in het binnenland van een klein eiland, in het hart van een bubbel van rustig groen dat de gedurfde lijnen zachtjes versterkt en integreert, is een perfecte illustratie van het meesterlijke werk van Marc Corbiau, een vaardige stelling van gebogen muren en oogverblindende ontsnappingen van licht.

EUFOREA Gala

Jetset & Adel

Onlangs vond in de Cercle Gaulois in Brussel een galadiner plaats op initiatief van Peter Hellings, hoogleraar otolaryngologie en oprichter van EUFOREA. Het gala werd georganiseerd ten voordele van EUFOREA (European Forum for Research and Education on Allergies and Respiratory Diseases) en was bedoeld om meer bekendheid te geven aan een organisatie die nog steeds weinig bekend is bij het grote publiek, maar essentieel is voor miljoenen Europeanen. Violaine de Hardÿ de Beaulieu

29/08/2025

Extra informatie

Tentoonstelling

40+ jaar STIJL

Data

Van 18 april 2025 tot 11 januari 2026

Adres

Mode- en Kantmuseum
Violettestraat 12
1000 Brussel

Dienstregeling

Open
dinsdag t/m zondag 10.00 > 17.00

Gesloten
maandag & 1/1, 1/5, 1/11, 11/11, 25/12

Advertentie

Charlotte Abramow: Afscheid van Maurice of de gloed van veerkracht

Beurzen & tentoonstellingen

Met “MAURICE, Tristesse et Rigolade” heeft Charlotte Abramow (Brussel, 1993) een even ontroerende als heldere tentoonstelling gecreëerd. Tussen tedere humor en poppoëzie transformeert ze het afscheid van haar vader in een universeel verhaal over liefde, verlies en de zachte kracht van veerkracht.

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels