Stéphane Lémeret
28 October 2025
Onze instellingen wekken misschien de indruk nooit gehaast te zijn, maar er is iets tussen België en snelheid. Daarover wilden we het hebben in de inleiding, aan de hand van twee referenties. Ten eerste, de beroemde ‘Jamais Contente’ van Camille Jenatzy, de eerste auto in de geschiedenis die de 100 km/u barrière doorbrak, in 1899. Meer recent was er een Belgische auto die ooit het wereldrecord van 0-100 km/u in handen had, met een tijd van 3,266 seconden: de Gillet Vertigo. Dat was in 1994, het jaar waarin de McLaren F1 die tijd officieel evenaarde. Maar pas in 2005, met de 1001 pk van de Bugatti Veyron, werd het record daadwerkelijk verbroken! Deze kleine geschiedenisles brengt ons bij het nieuws van vandaag: België heeft een nieuwe fabrikant van supercar fabrikant. Nou, laten we eerlijk zijn, deze auto’s zullen niet op Belgische bodem worden geproduceerd. Het echte nieuws is dat Belgische investeerders een Oostenrijks automerk hebben gekocht.
© KTM
© KTM
© KTM
Dat merk is KTM X-Bow. Misschien heb je wel eens gehoord van motorfabrikant KTM? Nou, het is deze fabrikant die in 2008 een totaal krankzinnige, angstaanjagende machine op vier wielen lanceerde. Een auto die bijna helemaal open was en leek op een F1-auto, maar dan met twee stoelen. Vele jaren later bevond KTM zich in een uiterst penibele financiële situatie en werd het gered door de Indiase Bajaj-groep, die besloot zijn autotak van de hand te doen. Zoals we onlangs vernamen, werd dit bedrijf gekocht door de familie de Mevius via Verlinvest. De Mevius is natuurlijk een bekende naam in ons land, om een aantal redenen. Sommigen zijn meer vertrouwd met de rol van dit geslacht in het lot van AB InBev, ‘s werelds grootste brouwerijgroep; anderen herinneren zich de heldendaden van coureur Grégoire de Mevius, vooral in rally’s en rally-races. Een van de zonen van Grégoire, Guillaume, ook een autocoureur, is klaar om de familie te vertegenwoordigen bij de kleine fabrikant. En stel je voor dat je de volgende Dakar zou rijden in een KTM X-Bow… We zijn er nog niet, maar we kunnen wel zeggen dat het merk nu in goede handen is. En we kunnen alleen maar blij zijn, vooral omdat we, net als wij, het meest recente model van het merk hebben kunnen uitproberen…
© KTM
© KTM
De sensatie begint wanneer de kap van de KTM X-Bow GT-XR verticaal omhoog gaat. Je klimt niet aan boord, maar daalt af in een cocon die zich sluit als de luchtbel van een straaljager. Het instappen vergt zeker enige behendigheid, maar als je eenmaal zit, vergeet je het gedraai. Het vierkante stuur klikt vast als in een racewagen, de gordels klemmen je vast aan de kuip en je ontdekt een bijzonder opgeruimde cabine. Er zijn weinig gimmicks en geen overbodige luxe: alles heeft hier een echt doel.
Vanaf de eerste meters besef je dat deze machine niet zomaar een sportmotor is. De besturing is ogenblikkelijk, bijna telepathisch. De kleinste polsbeweging zet de auto met verbazingwekkende nauwkeurigheid op koers. De weg zelf is ongefilterd. Elk grindig of oneffen oppervlak is voelbaar in handen en lendenen, maar nooit op een onaangename manier, tenminste als je echt gepassioneerd bent over autorijden. In dit geval zijn deze ‘geluiden’ juist een directe manier om in contact te komen met de mechaniek. En wat een machine is het! De metalen peddels ratelen bij elke schakeling en het geluid van Audi’s legendarische vijfcilindermotor – rauw, onderbroken door turbofluitjes en gierende ontladingen – voegt nog iets toe aan wat al een concert van sensaties is.
© KTM
Op de open weg is de GT-XR minder wild dan je zou verwachten. De vering is stevig maar nooit schokkend en de airconditioning en verwarming herinneren je eraan dat dit inderdaad een auto is die geschikt is voor de openbare weg. Je zou er bijna mee kunnen rijden als een ‘normale’ sportwagen… totdat je het gaspedaal intrapt. De 500 pk stuwen de koolstof romp dan met een heerlijke brutaliteit voort. Heb je ooit wel eens 200 km/u gehaald in een seconde of tien? De oefening lijmt je letterlijk vast aan de stoel, maar al snel komt er een andere oefening: de kracht van je kuit testen op het onbelaste rempedaal. Mannelijk!
Deze KTM stuurt als een getemde racewagen: bruut als je hem ruw aanpakt, angstaanjagend efficiënt als je hem respecteert. Als het ESP is uitgeschakeld, trekt de KTM zijn masker af en toont hij een ruw temperament dat een echte behendigheid vereist. Met actieve ondersteuning slikt hij de bochten daarentegen met een sereniteit waarmee hij zich kan meten met de beste supercars. supercars supercars. En dan is er nog het kinderlijke plezier dat deze nu ‘Oostenrijkse Belg’ biedt: het gas loslaten om naar de zucht van de turbo te luisteren, gas terugnemen om de stuwkracht te voelen en het nog eens dunnetjes overdoen. Elke acceleratie is een uitnodiging, elke remactie een demonstratie. De GT-XR probeert niet te verleiden met schermen of gadgets: hij biedt een pure, rauwe ervaring die je terugbrengt naar de basis.
In een tijd waarin veel sportmotoren zachtaardiger en zelfs burgerlijker worden, behoudt de KTM X-Bow GT-XR de essentie van exclusiviteit. Het is een zeldzame machine – er worden er ongeveer honderd per jaar geproduceerd – maar bovenal is het een unieke ervaring, zo een die net zo’n indruk achterlaat als de landschappen waar je doorheen rijdt. Je raakt ontdaan, onder de indruk en op een vreemde manier dankbaar dat dit soort UFO’s nog steeds bestaat. En we kunnen alleen maar hopen dat het merk onder leiding van de familie de Mevius blijft wat het is… en blijft groeien!
Foto omslag: © KTM
Website
Advertentie