• HLCÉ

Een aperitief met Florence Renson

BedrijfBelgiëBioGezondheidJonge ondernemersOndernemerschapVoeding

Virginie Dupont

27 October 2025

Florence Renson ontvangt ons onder het genot van een muntthee in Grand Maison in Luik. Opgeleid als bio-ingenieur in de chemie en bio-industrie, richtte deze dertiger met een open glimlach Nutrifix op, een assortiment voedingssupplementen. “De supplementenmarkt zit vol charlatans. Ik wil effectieve producten aanbieden, zonder toevoegingen of allergenen.”

Diplômée de la faculté Agro-Bio Tech de Gembloux, Florence Renson complète son parcours par un master en sciences de gestion à la Louvain School of Management. “Même comme employée, je sentais qu’il me manquait des notions managériales.” Soutenue par l’UCM pour monter son business plan, la Liégeoise se lance seule en 2019, épaulée aujourd’hui par une déléguée commerciale à mi-temps. “J’ai travaillé dans la confiserie puis dans les compléments, mais je n’étais plus en phase avec ce que je voyais passer. Alors j’ai décidé de lancer ma propre gamme, naturelle et éthique.”

Si la production de Nutrifix est sous-traitée à un atelier lillois répondant à son cahier des charges strict, Florence garde la main sur la sélection des matières premières. “Je passe beaucoup de temps à vérifier leur qualité, leur origine, les modes de culture, la rémunération des producteurs… Ça m’a pris trois ans, par exemple, pour trouver des Oméga-3 qui ne venaient pas de Chine.”

“Bij Nutrifix heb je geen vergrootglas nodig om labels te ontcijferen.

© Nutrifix®

© Nutrifix®

Klein bereik, grote veroordelingen

Nutrifix heeft nu zestien producten, verdeeld in drie families. Allereerst de planten, allemaal biologisch, waaronder een sterk geconcentreerd kurkuma-extract voor de spijsvertering en gewrichten; vervolgens de mineralen en vitaminen, waaronder magnesium, “essentieel voor iedereen, vooral als je moe of gestrest bent”; en tot slot de complexen, die verschillende actieve ingrediënten combineren om aan specifieke behoeften te voldoen, zoals concentratie en ontspanning. Naast de producten richt de ondernemer zich ook op educatie: op elk potje staat een QR-code, er worden trainingen aangeboden aan verkooppersoneel en er worden regelmatig evenementen gehouden in biologische winkels en kruidenwinkels.

Met zijn aantrekkelijke amberkleurige verpakking, bedekt met recycleerbaar papier met structuur, speelt Nutrifix de kaart van de ambachtsman tegen de reuzen van de sector. Met al een honderdtal verkooppunten in België wint het merk klanten die op zoek zijn naar authenticiteit en transparantie. “Ik ben blij dat ik mezelf in de spiegel kan kijken en kan zeggen dat dit uitstekende producten zijn die het dagelijkse leven van duizenden mensen kunnen verbeteren.

Foto omslag: © Maroussia de Neuville

Gedeelde heilige plaatsen : Een reis tussen religies

Kunst & Kultuur

Een originele reis door de spirituele geschiedenis van het Middellandse Zeegebied, waar jodendom, christendom en islam elkaar kruisen.

Du 09/10/2025 au 19/01/2026

Informations supplémentaires

Website

Publicité

Een aperitief met Stéphanie Palacci

Ondernemerschap

Tien jaar na de medeoprichting van het tandpastamerk Lebon, onthullen Stéphanie Palacci en haar man Richard een nieuwe collectie. Met nieuwe formules, nieuwe verpakkingen en een vernieuwde e-shop vertelt ze over deze radicale transformatie na tien jaar stabiliteit. “Het is zowel tijdrovend als emotioneel.”

Tous les articles

Publicité

Tous les articles