• HLCÉ

Frédéric Beigbeder : In de voetsporen van zijn vader

BoekInterviewLiteratuurRomeinsVergadering

Nicky Depasse

24 May 2025

De tijd is al lang voorbij dat Frédéric Beigbeder schreef dat liefde niet langer dan “drie jaar” duurt, toen hij zijn literaire dubbelganger gebruikte om een maatschappij te beschrijven die zichzelf verkocht voor 99 frank. Zijn laatste non-fictieromans bewijzen dat hij mettertijd eindelijk in het reine is gekomen met zijn jeugd.

L’Éventail – Was het het wachtwoord “Navarre1938”, de digitale nalatenschap die je vader achterliet, dat je overhaalde om over hem te schrijven?
Frédéric Beigbeder – Ik heb na zijn dood niets over zijn pc gevonden. Toen ik echter paspoorten met andere identiteiten ontdekte, vroeg ik me af wie mijn vader was. Ik wist niet dat dit tot een boek zou leiden. Meedoen aan de grote literaire mode om familieruzies te beslechten inspireert me niet, maar ik realiseerde me dat ik een goed personage had voor een roman.

– Wat deel je met hem, fysiek en intellectueel?
We hebben dezelfde ogen en dezelfde kin, en intellectueel verschillen we niet veel: we zijn erg hedonistisch, houden van mooie vrouwen en plezier. Aan de andere kant was hij erg gesloten en stil, terwijl ik uitgaand ben.

– Was hij een held voor je en hield je als kind zielsveel van hem?
Alle jongens maken van hun vader een held. Tot ik een tiener was, bewonderde ik hem echt. Toen, met zijn afwezigheid, werd het een stuk erger… Ik was haatdragend.

– De literaire referentie van je vader was Les Thibault van Roger Martin du Gard. Waarom was dat?
Het is een serie romans over een burgerlijke familie in de eerste helft van de twintigste eeuw, met twee heel verschillende broers, zoals mijn vader en de zijne. Deel 2, getiteld De gevangenisvertelt het verhaal van de jaren van Jacques Thibault in een internaat met zeer strenge discipline, wat ook het geval was voor mijn vader.

– Je kiest je vrienden, niet je familie. Als je een beroemde vader had moeten hebben, wie zou dat dan zijn geweest?
Ik was misschien in de verleiding gekomen om een schrijver als vader te hebben, maar ik ben bang dat dat overweldigend zou zijn geweest.Schrijverszonen vinden het moeilijk om zelf te schrijven. Dat gezegd hebbende, Frédéric Dard leek erg liefdevol met zijn dochter om te gaan, dus het was misschien leuk geweest om zijn zoon te zijn. Als tegenvoorbeeld had mijn vader graag James Bond willen zijn, die allesbehalve het toonbeeld van een familieman is.

– En dan is er nog de ontdekking van deze valse paspoorten…
Mensen die bij de inlichtingendienst werken in Frankrijk en de Verenigde Staten hebben me verzekerd dat dit CIA-paspoorten zijn. Ik denk dat de mate waarin Parijs een spionagecentrum was tijdens de Koude Oorlog nog niet volledig bekend is. Het is nog niet goed gedocumenteerd en er komen nog steeds onderzoeken naar buiten, maar ik denk dat er van de jaren 1950 tot 1980 veel geheim agenten onder de Franse elite waren die voor de ene of de andere partij werkten, de media, de politieke wereld of de zakenwereld. Mijn vaders baan als headhunter was ideaal: je leert over de ontwikkeling van bedrijven, je ontmoet de grote bazen, je observeert de bewegingen binnen de grote groepen. En je doet het allemaal in het geheim, want recruitment consultants voor topmanagers werken in vertrouwen.

Un homme seul door Frédéric Beigbeder

Een man alleen

De inventaris van de bezittingen van zijn overleden vader brengt Frédéric Beigbeder niet de troost van een jeugd die hij zonder hem heeft doorgebracht. Maar in plaats van wrok te koesteren, vertelt de zoon aan wie de afwezige vader niets heeft nagelaten over het leven van een boomer die profiteerde van de overvloed van dertig glorieuze jaren en uiteindelijk alleen en geruïneerd eindigde, een slachtoffer van emotionele tekortkomingen in zijn kindertijd, tekortkomingen die hij reproduceerde ten opzichte van zijn eigen familie.
Un homme seul, door Frédéric Beigbeder, Éd. Grasset, januari 2025, 213 blz.

Foto omslag: © JF PAGA

Clément Jacques-Vossen, het gemaskerde volksbal

Kunst & Kultuur

De jonge schilder Clément Jacques-Vossen keert terug naar de middeleeuwse verbeelding om er een gevoelige en raadselachtige spiegel van onze tijd van te maken. Zijn nieuwe tentoonstelling in Oostende, in duo met Carolein Smit, onthult een dicht universum waar mythe, het heilige en het groteske door elkaar lopen.

Du 08/06/2025 au 13/07/2025

Informations supplémentaires

Titel

Een man alleen

Auteur

Frédéric Beigbeder

Uitgever

Grasset

Uitgang

Januari 2025

Op internet

Publicité

Ontmoet Victoria Mas

Boeken

Na het succes van haar aangrijpende eerste roman Le bal des folles, briljant verfilmd door Mélanie Laurent, dompelt Victoria Mas, dochter van zangeres Jeanne Mas van wie ze een passie voor woorden heeft geërfd, ons onder in de donkere uren van de Franse Revolutie. Een briefroman tegen de achtergrond van het trieste lot van de kinderen van Lodewijk XVI en Marie-Antoinette, maar ook en vooral dat van hun voogd in de Tour du Temple.

Tous les articles

Publicité

Tous les articles