• HLCÉ

Aleor wijst de weg naar het leven

Deco-designDuurzaamheidLifestyleOntwerpSchepping

Agnès Zamboni

07 July 2025

Deze galerie in Elsene is ontstaan in het kielzog van de tentoonstelling Regenerative Futures, georganiseerd in 2024 ter gelegenheid van de tiende verjaardag van de Fondation Thalie. Meer bepaald in het kielzog van het programma Créateurs Urgence Climat, dat in 2020 werd gecreëerd: een reeks gesprekken tussen kunstenaars, ontwerpers en geëngageerde wetenschappers die een kruisbestuiving van werelden en kennis voorstellen om een maatschappij na de koolstofuitstoot te schetsen en een nieuwe manier van denken over te brengen.

De oprichtster Nathalie Guiot, lid van het overgangscomité van Decathlon, heeft de ambitie om op de Ecodesign & Creation Chair “een gemeenschap op lange termijn te vormen, met een echte ondersteuning voor ontwerpers. Onze eco-familie zal groeien met internationale ontwerpers die zich bekommeren om ecosystemen, die vragen stellen over duurzame en ecologische productie, van de winning van het materiaal tot het einde van de levensduur. We kunnen de ontbossing van de Amazone niet negeren, noch het feit dat zes van de negen planetaire limieten al zijn overschreden.

Nathalie Guiot (à gauche), fondatrice de la galerie Aleor, et Alexia Venot, directrice exécutive et spécialiste en biomatériaux. © Eline Willaert

Applique murale lumineuse LX.01.SPI, algues et aluminium recyclé, création Anaïs Jarnoux et Samuel Tomatis. © Eline Willaert

We houden ons bezig met de productie van prototypes, eenmalige stukken en beperkte edities, waarbij we gebruik maken van natuurlijke afvalproducten zoals zeewier, en textielcreaties op basis van zijdecocons en mycelium“. Het werk van tien ontwerpstudio ‘s is momenteel te zien in de galerie Aleor. Onder hen is het laboratorium vanAnaïs Jarnoux en Samuel Tomatis, gebaseerd op onderzoek naar mariene hulpbronnen, met name zeewier, dat de mogelijkheden van dit materiaal verkent door samen te werken met wetenschappers en ambachtslieden. Tony Jouanneau, textielveredelaar en winnaar van de Grand Prix de la Ville de Paris in 2024, werkzaam in het atelier Sumbiosis, heeft in samenwerking met de Sorbonne-universiteit een verfproces ontwikkeld waarbij gebruik wordt gemaakt van microalgen, insecten-etende motieven met behulp van een microbiële druktechniek op stof en kleurstoffen afkomstig van zee-egels.

Cabinet Alto en canne de Provence (bandes défectueuses) et bois massif de cerisier, création Juliette Rougier. Table Onde en chêne brun et noyer, création Théophile de Bascher. Mobile N1 en acier noirci et Reishi™, MicoWorks, création Miriam Josi et Stella Lee Prowse, Aléa. © Eline Willaert

Tabouret Arborescent en céramique 3D ambre tachetée, création Jessica Boubetra et Jean-Baptiste Lenglet.

Jessica Boubetra en Jean-Baptiste Lenglet hebben werken in 3D-keramiek gemaakt, terwijl Juliette Rougier een lijn meubels laat zien die bedekt zijn met een soort marqueterie, gemaakt in riet uit de Provence van het afval van een plaatselijk bedrijf. Miriam Josi en Stella Lee Prowse, die groei, verval en afval onderzoeken, hebben gekozen voor een soort paddenstoelenleer ontwikkeld door een Amerikaans bedrijf. Théophile de Bascher, zoon van een houtsnijder, geeft vorm aan steen en hout en haalt zijn materiaal uit de restanten van zijn familie-erfgoed. De galerie is open op afspraak.

Foto omslag: Onde tafel in bruine eik en walnoot, ontworpen door Théophile de Bascher. Eline Willaert

Tristan Montabord-Marc, de nieuwe signatuur van Belgisch interieurdesign

Design & Tech

Met het boek A New Generation of Interior Designers zet uitgeverij Beta-Plus het werk van de jonge interieurontwerper Tristan Montabord-Marc in de kijker. Deze erkenning bevestigt de opkomst van een ontwerper wiens esthetiek, die discrete luxe en tijdloosheid combineert, nu een veeleisend cliënteel in België aantrekt.

Informations supplémentaires

Website

Publicité

Wedergeboorte van een slapende schoonheid

Interieur & decoratie

Dit huis werd in 1932 gebouwd door architect Paul Aernaut in een mix van art deco en modernistische stijl. Het heeft zijn authenticiteit behouden, versterkt door een voorbeeldige renovatie. Een plek om te wonen en te werken, maar zeker geen museum!

Tous les articles

Publicité

Tous les articles