Agnès Zamboni
11 July 2025
“Toen ik twintig jaar geleden mijn eerste kantoor opende in het oude Zoute, naast de Dominicanenkerk, waren er nog geen interieurwinkels“, herinnert Nathalie Deboel zich, die kan getuigen van een echte evolutie. “Vroeger werden gezinswoningen op een informele manier ingericht. Vandaag worden veel grote villa’s afgebroken omdat ze niet meer voldoen aan de nieuwe thermische voorschriften. Veel villa’s worden doorverkocht en opgedeeld in appartementen. Door de generaties heen zijn de gebouwen kleiner geworden. Mijn eerste ruimtes, bekleed met gewaxt beton en uitkijkend over de zeemuur, werden van buiten naar binnen ontworpen, met kleuren geïnspireerd op de natuurlijke elementen: zand, zee en wolken.
Vandaag de dag is Knokke meer dan alleen een badplaats: gepensioneerde bewoners willen hier het hele jaar door wonen, terwijl voor werkende mensen telewerken betekent dat ze hier fulltime kunnen wonen. “Klanten willen de romantische charme van de villa’s behouden, met op maat gemaakte, gepersonaliseerde en originele voorstellen. Iedereen wil een huis dat anders is dan de anderen. Ik werk met een puur, tijdloos oog, waarbij ik het oude aanpas aan het comfort van vandaag en waarde hecht aan ambachten die aan het verdwijnen zijn. Mijn Nomad meubelcollectie wordt gemaakt door ambachtslieden. Voor elk project zoek ik specifieke meubelstukken om een bepaalde sfeer te creëren.”
Dans la résidence VH, une table de repas en marqueterie d’os teinté, réalisée sur mesure par Charlotte Vercruysse, surplombée d’une suspension lumineuse signée Jules Wabbes. © Depasquale + Maffin
Palissandre de Rio et marbre de Carrare confèrent à la cuisine une allure à la fois précieuse et intemporelle. © Depasquale + Maffin
Charlotte Vercruysse, gespecialiseerd in residentieel design, decoratie enhedendaagse kunst, is al vijftien jaar actief in deze drie domeinen, waarbij ze zich ook laat inspireren door de horecasector. Tijdens haar professionele ervaringen in Japan, New York en Singapore ontdekte ze de diversiteit van culturen en filosofieën. In Azië, waar verhoudingen anders zijn en het denken doordrongen is van een unieke opvatting over schoonheid, heeft ze haar begrip van esthetiek en creativiteit kunnen verdiepen. Nu bevindt een derde van haar projecten zich in Knokke: “Hier is de aanpak anders. De meeste verzoeken beantwoorden aan de geest van vakantie, ontspanning en gezelligheid om vrienden en familie te ontvangen. Ik ben vooral geïnteresseerd in ruimte, om de circulatie te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het interieur de levensstijl van de bewoners weerspiegelt. Als het op materialen aankomt, kies ik voor edele materialen met een rijk palet. Voor de muren van het kantoor in de VH-residentie kozen de klanten een intens inktblauw. En de eettafel in dit huis is een uniek stuk, een echt kunstwerk gemaakt van beendermarqueterie gekleurd in verfijnde tinten.”
Salon télé avec canapés Pixel, création Sergio Bicego chez Saba, et fauteuil Pacha, création Pierre Paulin chez Gubi, réalisation Quality Properties. © Annelies Degroote
Ambiance zen et japonisante avec le lit de jour Nomad d’Emmanuelle Simon, réalisation Nathalie Deboel. © Cafeine
Pièce meublée avec un canapé Edra, fauteuil modèle Torii de Nendo chez Minotti, table basse Van Rossum, réalisation Quality Properties. © Alice Mesguich
Charlotte Vercruysse houdt van mooie designstukken. In de keuken van Résidence R koos ze citroengele leren kussens voor de draadvormige barstoelen vanHarry Bertoia. Deze levendige tint werkt in harmonie met de diepte van het gerookte eucalyptushout. In de eetkamer staat de YAB tafel van Yabu Pushelberg voor Collection Particulière centraal, samen met de elegante Luisa fauteuil van Franco Albini en een plafondlamp van Serge Mouille. Een dressoir van George Nakashima, gekocht via Morentz, maakt de ruimte af in een geest van verfijning. In de woonkamer staan de Costela fauteuil van Martin Eisler en salontafels van Pierre Chapo naast een bank van Pierre Augustin Rose, met rondingen bekleed met stof van Pierre Frey. In de kinderslaapkamer vallen de nachtkastmodule uit de Euroika-serie van Friso Kramer en een lichte wandlamp met contragewichten, model Anvia van Jim Hogervoorst, op. Samen creëren ze een alchemie van moderne ontwerpen.
Aurélie Penneman houdt van de Milanese touch en vermijdt wit, dat ze te eentonig vindt. Ze stelt zich evenwichtige ruimtes voor waar kleur aanwezig is, met meubels en voorwerpen uit de jaren 1950 en 1960 en materialen zoals messing, marmer, stucwerk en roestvrij staal. “Ik doe nooit twee keer hetzelfde. Ik mix graag historische en vintage stukken met heruitgaven.” In een gebouw uit de jaren 1980 koos de interieurontwerpster voor identieke tegels, maar in verschillende kleuren: rood voor de keuken, blauw in een van de badkamers, wit in de andere. Ze renoveerde het Westhinderhuis van Henry Van de Velde. “Binnen was er niets meer over behalve de open haard. De ronde compositie van kiezels aan de voet van de oorspronkelijke trap uit de jaren 1970 werd gerestaureerd. We installeerden een Cubex-keuken waarvan de afgeronde lijnen de lijnvoering van de buitenkant van het gebouw weerspiegelen. De handgrepen, zichtbare schroeven en roestvrijstalen randen werden speciaal voor dit model opnieuw ontworpen.”
Cuisine et espace repas habillés de noyer, table en acacia australien et marbre italien, réalisation Sébastien Caporusso. © Sébastien Caporusso
Dans la cuisine, le coin repas de la maison Westhinder construite par Henry Van de Velde en 1931, est meublé avec la table et les chaises Tulip d’Eero Saarinen et une suspension de Louis Poulsen, réalisation Aurélie Penneman. © Alice Mesguich
Sébastien Caporusso vient de terminer un espace repas ouvert sur l’extérieur pour lequel, il a conçu une table en acacia australien au plateau animé par un insert en marbre italien. Son piètement dessine un tronc d’arbre et s’inspire du design brésilien. Autour de cette pièce sculpturale, une banquette aux formes organiques en noyer fait écho aux façades des rangements animées de lattes en bois massif. Les coussins recouverts de lin ficelle font écho au plan de travail et à la crédence en travertin gris. Un luminaire vintage en placage de bois, années 1960, dans l’esprit des créations d’Arne Jacobsen, surplombe la table. “Je fais un pas de côté avec des pièces fonctionnelles, d’esprit décalé, qui peuvent évoluer et changer de place. Mais il y a toujours un fil rouge, comme dans cet appartement où j’ai choisi un jeu de lignes verticales pour structurer l’espace. La décoration intérieure fait aussi écho à l’immeuble construit dans les années 1970.”
Chez Quality Properties, les réalisations de Stefanie Bécu et Eline Lecluyse, se basent sur une palette de tons neutres et la couleur intervient dans des détails, notamment le choix des accessoires – coussins, bougeoirs, luminaires et meubles d’appoint. Les formes organiques et arrondies remplacent les lignes droites et strictes, et les enduits teintés en Mortex® ont toujours la cote !
Photo de couverture : Dans la résidence VH, une table de repas en marqueterie d’os teinté, réalisée sur mesure par Charlotte Vercruysse, surplombée d’une suspension lumineuse signée Jules Wabbes.© Depasquale + Maffin
Publicité
Publicité