Christophe Vachaudez
06 August 2025
Met Vlaamse feesten en vieringenhebben de twee conservatoren, Sabine von Sprang, conservator van het Musée des Beaux-Arts in Brussel, en Blaise Ducos, conservator van het Musée du Louvre, een collectie prestigieuze werken bijeengebracht die in vier hoofdstukken deze plechtige en vermakelijke momenten uit onze geschiedenis illustreren, vereeuwigd door de grootste meesters uit die tijd. Dankzij uitzonderlijke bruiklenen van het Prado (Madrid), het Mauritshuis (Den Haag), het Rijksmuseum (Amsterdam), het Kunsthistorisches Museum (Wenen) en talrijke Belgische en Franse instellingen, belicht de tentoonstelling festiviteiten als uitlaatklep in een tijd (1550-1650) waarin Europa in een staat van voortdurende oorlog verkeerde. Deze festiviteiten verschijnen als welkome stiltes, een tijdelijke pleister die soms in hetzelfde schilderij samengaat met scènes van aanval of plundering, een opzettelijke dissonantie die de langverwachte vrede moet suggereren.
Pieter II Brueghel, Kermesse met theater en processie, olieverf op doek, 111x162 cm. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel / foto: J. Geleyns / Ro scan
Apshoven Thomas van, Dorpsfeest met doedelzakspeler op vat, olieverf op doek, 137x209 cm. RMN-GP - cliché Hervé Lewandowski
Het tweede deel richt zich op stedelijke ceremonies, zowel burgerlijk als religieus. De beroemde “Joyeuses Entrées”, bijvoorbeeld, verheerlijkten koninklijke of prinselijke autoriteit met indrukwekkende triomfbogen en theatrale voorstellingen, en dat alles te midden van een volksjubel dat vaak niet geveinsd was. De parades van deOmmegang en de wedstrijd vogelschieten maken het plaatje compleet met gravures, tekeningen, schilderijen en andere voorwerpen. Het zou ondenkbaar zijn om deze Vlaamse kermissen te vergeten, een toe-eigening door de lokale autoriteiten van boerensaturnalia, die de handelswaar waren van een aantal kunstenaars uit die tijd, waaronder Pieter Brueghel de Oude en David Teniers de Jonge. Soms mengen de machtigen zich onder de dorpelingen, een manier om de veronderstelde nabijheid van een verlichte regering en een bevolking die graag plezier maakt te tonen.
Gillis van Tilborgh, Fête villageoise, olieverf op doek, 117,5 x 178,5 cm © Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel / foto: J. Geleyns - Kunstfotografie
Antoon Sallaert, L'infante Isabelle abattant l'oiseau au tir du Grand Serment, 15 mei 1615 au Sablon à Bruxelles, olieverf op doek, 180 x 340 cm. © RMCAB
Al snel verlaten we de buitenwereld en betreden we de intimiteit van de paleizen waar hoofse feesten de prinselijke kalender opluisteren. In dit laatste deel wordt Driekoningen gevierd met een beroemd parodiebanket, een indrukwekkend grote versie van Jacob Jordaens ‘ De koning drinkt. Lille nodigt ons uit op een jubelende reis langs de grote meesters van de Vlaamse schilderkunst!
Foto omslag: Jacob Jordaens, De koning drinkt, 1640, olieverf op doek, 156x210cm © MRBAB, Foto: J. Geleyns, Kunstfotografie
Tentoonstelling
Vlaamse feesten en vieringen: Brueghel, Rubens, Jordaens…
Data
Van 26 april tot1 september 2025
Adres
PBA Rijsel
Website
Advertentie
Advertentie