• HLCÉ

Twee films, aan de kant van het leven

BioscoopFilm

Corinne Le Brun

15 October 2025

Hier zijn onze twee favorieten van de maand: “L’intérêt d’Adam” van onze landgenote Laura Wandel en “Nino”, de eerste speelfilm van de Franse regisseuse Pauline Loquès. Het gaat over ziekte en weer tot leven komen.

Adams interesse

Lucy, hoofdverpleegster op een kinderafdeling, zorgt voor de 4-jarige Adam die wegens ondervoeding in het ziekenhuis is opgenomen. Hij wordt vergezeld door zijn moeder, Rebecca, die weigert gescheiden te worden van haar zoon en de zorg die hij krijgt. Na het filmen van pesten op school vanuit het oogpunt van een kind in haar eerste speelfilm“Un Monde“, verhoogt Laura Wandel haar camera naar het oogpunt van een volwassene om zich onder te dompelen in de ziekenhuisomgeving. Het kostte de Belgische filmmaker vier jaar om het scenario voor“L’intérêt d’Adam” te schrijven en ze bracht drie weken door onder observatie in een ziekenhuis. Het is een intense onderdompeling, gedragen door Léa Drucker (en Anamaria Vartolomei), die adembenemend is. Léa Drucker is 53 en heeft de ene krachtige rol na de andere gespeeld. Als verpleegster onder stress belichaamt ze de breuken van onze tijd met precisie en overtuiging. Ontmoet de regisseur.

Eventail.be – Hoe heb je Laura Wandel ontmoet?
Laura Wandel –
Ze heeft me gecontacteerd door me haar script op te sturen. Voor ik haar ontmoette, zag ik haar eerste film, Un Monde, en ik was gefascineerd door haar talent, haar kracht, haar radicalisme, haar beslissing om haar sequenties met kinderen te filmen, altijd op hun hoogtepunt. Ik dacht bij mezelf, hoe kan ze kinderen zo regisseren? Voor de opnames van L’intérêt d’Adam, om Lucy’s personage op te bouwen, liet Laura me een meesterlijke film zien, The Death of Dante Lazarescu, achter elkaar opgenomen in een ziekenhuis. Het was briljant.

Laura Wandel

Wat vond je goed aan het script?
– Eerst en vooral de ziekenhuissetting. Het verhaal speelt zich af in een zeer kort tijdsbestek, midden op een kinderafdeling. Ik vond dat een echte uitdaging op zich. Ten tweede, hoe het personage Lucy, een ervaren verpleegster in dit specifieke geval, administratieve en juridische bevelen weigert. Lucy gaat een relatie aan met deze jonge moeder die dreigt te worden gescheiden van haar kind omdat ze faalt. En ik vind het interessant om te proberen dit raadsel op te lossen.

Heeft de ziekenhuisomgeving je gemotiveerd?
– Deze omgeving heeft veel weerklank voor mij omdat het erg aanwezig is in mijn leven. Mijn vader was kinderarts in een openbaar ziekenhuis in de jaren 70 en 80. Mijn opa was plattelandsdokter en mijn tante was dialyseverpleegster. Mijn opa was plattelandsdokter en mijn tante dialyseverpleegster. Ik ben opgegroeid in een medische omgeving. Toen ik klein was, ging ik vaak naar het ziekenhuis om mijn vader te zien, die aan het werk was. Ik was dus bekend met het ziekenhuis, maar ik heb er nooit gewerkt. En niemand wil ooit te veel tijd in het ziekenhuis doorbrengen, maar het is waar dat geneeskunde een onderwerp is dat me erg interesseert omdat het me ook dichter bij mijn vader brengt. Hij vertelde me altijd dat de toekomst van dit beroep ingewikkeld was omdat hij vond dat we niet genoeg zorg droegen voor het ziekenhuis. In de jaren 70 en 80 waren de werkomstandigheden beter. En vandaag de dag hebben openbare ziekenhuizen te maken met enorme problemen.

  • Adam’s interest door Laura Wandel.
  • Met in de hoofdrollen : Léa Drucker, Anamaria Vartolomei, Laurent Capelluto.
  • In de bioscoop op 15 oktober 2025

Nino

De negenentwintigjarige Nino(Théodore Pellerin) dacht dat hij moe was en last had van keelpijn. Hij hoort dat hij kanker heeft en moet beginnen met chemotherapie. Over drie dagen staat hij voor de grote test. Een zware dag. Nino is zijn sleutels kwijt. Het wordt een lang weekend. Hij bezoekt zijn moeder. Hij doorkruist Parijs. Hoe kan hij zijn familie het ondenkbare vertellen? Hij kon hen niet in vertrouwen nemen. Het nieuws van zijn ziekte zal de manier veranderen waarop hij naar de mensen om hem heen kijkt, en natuurlijk naar zijn eigen leven. Geïnspireerd door het verlies van een familie, heeft regisseur Pauline Loquès een heldere film gemaakt over een zieke jongeman. Een gevoelige, delicate eerste speelfilm, gepresenteerd op La Semaine de la Critique in Cannes, waarin Pauline Loquès de levenslust ondanks ziekte vastlegt. De Quebecse acteur Théodore Pellerin speelt de rol van Nino met grote nauwkeurigheid. Ontmoet de regisseur.

Eventail.be – Hoe heb je regisseur Pauline Loquès ontmoet?
Théodore Pellerin – Ze kende me niet. Youna De Peretti, de casting director met wie ik al eerder Continental Drift (2022) van Lionel Baier had gedaan, vertelde haar over mij. Het eerste wat er gebeurde was dat ik Pauline’s schrijven tegenkwam, wat ik prima vond en erg accuraat. Daarna ontmoetten we elkaar weer voor de auditie, met Pauline’s vriendelijkheid, haar liefde, haar oplettendheid in de aanpak, het werken aan het personage. Pauline heeft me veel begeleid in deze voorbereiding. Ze raadde me lectuur aan zoals La Nausée (1938) van Sartre en Un homme qui dort (1967) van Georges Perec, die me hielpen het personage te begrijpen.

Blue Monday Producties

Wat sprak je aan in het personage van Nino?
– Hij viel me meteen op vanwege zijn eenzaamheid, zijn omzwervingen, zijn onvermogen om iets te zeggen, om te spreken, en het feit dat er, denk ik, ook veel dingen zijn die zijn hele leven onuitgesproken zijn gebleven over zijn vader. Praten lijkt dus een echte uitdaging voor hem te zijn. Pauline had ook in gedachten dat Nino een beetje verdoofd was, alsof de energie niet goed circuleerde in zijn lichaam, maar na verloop van tijd werd hij wakker. Ik vond het idee dat de personages elkaar meer aanraakten dan spraken interessant. Uiteindelijk leidt deze zwerftocht door een overweldigend, anonimiserend Parijs ertoe dat dit personage in de zintuigen belandt, in het leven.

Blue Monday Producties

– Nino vindt het moeilijk om over zijn kanker te praten. Hoe verklaar je dit?
Voordat de film begon, was Nino volgens mij een erg losgeslagen, extreem eenzame jongeman die op weg leek te zijn naar een leven zonder leven. Deze aankondiging komt, denk ik, als een soort UFO. Het personage is enigszins gedissocieerd. Hij kan dit slechte nieuws niet echt voelen. Het is ook onmogelijk voor hem om te zeggen wat er met hem gebeurt, omdat het hem het gevoel geeft dat hij geen contact meer heeft met de realiteit. Hij staat een beetje buiten de werkelijkheid. Het nieuws van kanker dwingt je om dingen te voelen. Op de een of andere manier heeft Nino zich afgesloten van zijn emoties. Gedwongen om drie dagen door Parijs te zwerven, ontmoet hij mensen die dicht bij hem staan, waaronder zijn beste vriend, zijn ex en zijn moeder, in een betoverend tête-à-tête. Hij komt ook een oude schoolvriend tegen en een vreemde in de doucheruimte. Deze beslissende uitwisselingen, met onmerkbare aanrakingen, zullen Nino langzaam weer aan de kant van het leven brengen.

  • Nino, door Pauline Loquès.
  • Met in de hoofdrollen : Théodore Pellerin, Jeanne Balibar, William Lebghil, Salomé Dewaels.
  • Bayard voor Beste Scenario op het 40e Festival International du Film Francophone de Namur.
  • In de bioscoop op 15 oktober 2025.

Foto omslag: L’intérêt d’Adam, door Laura Wandel © Maxence Dedry

Studio MTX, tussen kunst en design

Design & Tech

Heb je wel eens gehoord van architectonisch borduurwerk? Het is een uitzonderlijke vaardigheid, een subtiel huwelijk van materialen, briljant gedistilleerd door Studio MTX.

Het Cleopatra-mysterie: tussen geschiedenis en mythologie

Kunst & Kultuur

Cleopatra, de laatste heerseres van de Grieks-Egyptische dynastie van de Ptolemaeën, werd vergoddelijkt door haar onderdanen voordat ze door Latijnse auteurs werd beschreven als een “dodelijk monster” of een “hoerenkoningin” en heeft de duistere legendes van de geschiedenis altijd gevoed.

Van 11/06/2025 tot 11/01/2026

Advertentie

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels