Redactie
19 May 2025
Joël Moens de Hase is niet nodeloos provocerend, maar viert de vrouw op haar meest complexe en levendige manier: krachtig, sensueel en vrij. Hij verbeeldt haar in al haar diversiteit, tegelijk teder en ongrijpbaar, intiem en soeverein. Elk werk is gebaseerd op een subtiel spel van afstanden: van dichtbij ontdekt het oog een veelheid aan intieme fragmenten; van een afstand springt een enkel beeld eruit. Dit heen-en-weer visuele spel weerspiegelt de multidimensionale rijkdom van het vrouwelijke.
"Flower Power", Joël Moens de Hase, 2025 © DR
"Superwoman", Joël Moens de Hase, 2025 © DR
Zijn kunst bevraagt onze kijk op het lichaam, verlangen en representatie in het digitale tijdperk. Het roept evenveel op als het onthult en wekt fascinatie, emotie en debat op. Zijn werk was te zien op tentoonstellingen in Parijs, Brussel, Londen, New York en Miami en bereikt een internationaal publiek dat nieuwsgierig is naar een beeldtaal op het kruispunt van fotografie, pixels en pop-esthetiek.
Dekunstenaar wil vrouwen centraal stellen, niet als objecten, maar als krachtige onderwerpen. Door middel van zijn mozaïeken componeert hij een visueel verhaal dat vrouwen eert, zichtbaar maakt, viert. De meerderheid van zijn bewonderaars zijn vrouwen, vaak geraakt door de manier waarop zijn werken tot hen spreken, hen versterken, hen verrassen.
"Superwowan" (détails), Joël Moens de Hase, 2025 © DR
Elk beeld is een eerbetoon: het ondergoed dat hij gebruikt symboliseert verleiding, plezier, mysterie en macht. Deze iconografische keuze provoceert, verontrust soms, maar laat ons nooit onverschillig. En in deze van beelden verzadigde wereld vergeet Joël Moens de Hase nooit wat essentieel is: een eerbetoon aan de vrouw. Altijd.
Op internet
Advertentie