• HLCÉ

Een angstaanjagend gemaskerd wezen spookt rond op het podium van het Théâtre Royal du Parc

JC Darman

12 November 2025

Thierry Debroux, directeur van het Théâtre du Parc, presenteert opnieuw een toneelbewerking van een van de populairste romans uit de Franse literatuur: Le Fantôme de l’Opéra. En dat tot groot genoegen van het publiek, dat terugkomt voor meer.

Thierry Debroux blinkt uit op dit gebied, zoals blijkt uit het succes van shows als Le Masque de Fer, Arsène Lupin, Le Comte de Monte-Cristo, Les Trois Mousquetaires, Fantômas, Le Capitaine Fracasse en vele andere.

Deze keer heeft Thierry Debroux het bekendste werk van Gaston Leroux aangepakt. Wederom is hij in zijn opzet geslaagd, temeer daar dit soort voorstellingen erg duur zijn om te maken en het Parc, net als andere theaters, dit jaar een groot deel van zijn subsidies is kwijtgeraakt. Le Fantôme de l’Opéra (Het spook van de opera), gepubliceerd in 1910 , zou geïnspireerd zijn op ware gebeurtenissen zoals de brand in de Parijse opera Le Peletier in 1873 en de dood van een prima ballerina wiens kleding in brand vloog. Maar zijn belangrijkste inspiratiebron kwam van geruchten en valse berichten die destijds door een bepaald deel van de pers werden verspreid: in de labyrinten en het ondergrondse meer van de Opéra Garnier in Parijs zou een kwaadaardig wezen rondspoken. Gaston Leroux veranderde dit personage in een muzikaal genie dat in afzondering leeft, gemaskerd om zijn door vreselijke brandwonden verminkte gezicht te verbergen.Cyril Collet speelt deze misvormde Phantom, die desondanks aantrekkelijk blijft (te veel?).

Aude Vanlathem

Het is een complexe rol, want hij moet bijna zonder overgang heftige gevoelens van liefde, jaloezie, wanhoop en wraak overbrengen, maar ook medelijden en vrijgevigheid. Het Fantoom is smoorverliefd op Christine, een jonge koorzangeres die hij in het geheim de kunst van het vergroten van haar zang leert, zodat ze La Carlotta, de zittende prima dona van wie hij de zang verafschuwt, kan onttronen. Deze jaloerse en afgunstige diva wordt virtuoos vertolkt door de uitzonderlijk vocale Franse sopraan Héloïse Poulet. Wanneer het Fantoom ontdekt dat Christine verliefd is op Burggraaf Raoul de Chagny(Jérémy Vliegen), is zijn reactie monsterlijk verwoestend.

Aude Vanlathem

Leroux ‘ werk is gevolgd door talloze bewerkingen van allerlei aard, waarvan The Phantom of the Opera, de musical van Andrew Lloyd Webber die in 1986 in Londen werd gecreëerd, de bekendste is. De versie die nu in het Parc te zien is en de Britse productie hebben het gebruik van muziek en dans gemeen. De aria’s werden gekozen en gecomponeerd door de jonge en getalenteerde Dario Delbushaye, en de danspartijen werden neergezet door choreografe Colette Coenraets, die een beroep deed op acht jonge dansers uit haar eigen studentenkring. Deze sierlijke balletten door de hele voorstelling heen verlichten de plot en verzachten de actie, misschien ten koste van de sfeer, met uitzondering van het laatste tafereel van de eerste akte, waarvan de beklemmende muziek en brute choreografie meer in overeenstemming zijn met het doel van het stuk. Colette Coenraets speelt ook de rol van Sorelli, de balletmeesteres en geheime handlangeres van het spook, met een soort amusante zelfironie. Een ander personage waarvan de vele facetten pas aan het eind van de voorstelling worden onthuld is meneer Montcharmin, de operadirecteur, die met humor en valse autoriteit wordt gespeeld door Emmanuel Dell’Erba.

Aude Vanlathem

Tot slot is er Romina Palmeri in de rol van Christine, geliefd door het spook en burggraaf Raoul de Chagny, die een duel voor haar zal uitvechten (uitgevochten door wapenmeester Jacques Cappelle). De jonge actrice heeft charme, talent en een prachtige stem. De enscenering van Daphné D’Heur is inventief en biedt een meer genuanceerde en emotionele interpretatie van het oorspronkelijke werk. Ze transformeert het met vaardigheid en gevoeligheid in een soort muzikale dramaturgie van onmogelijke liefde. Het lichtontwerp van Philippe Catalano en de scenografie van Saïd Abitar zijn even effectief in het verbergen als onthullen van de plot.

Aude Vanlathem

Een meeslepende show die je misschien niet bang genoeg maakt, te zien tot 6 december.

Foto omslag: © Aude Vanlathem

Een nieuw leven voor de Cercle Royal Gaulois Artistique & Littéraire

Ondernemerschap

De Cercle Royal Gaulois Artistique & Littéraire is gericht op de toekomst en voert onder leiding van Chevalier Philippe de Wouters d’Oplinter een stimulerend beleid van openheid met respect voor de grondbeginselen. Maak kennis met de leden.

Extra informatie

Deel

Het spook van de opera

Data

Tot 6 december

Adres

Koninklijk Parktheater
Wetstraat 3
1000 Brussel

Tickets

Advertentie

Mevrouw Jenkins en haar pianist bij het TTO

Podiumkunsten

Nu het jaar ten einde loopt, presenteert het Théâtre de la Toison d “Or (TTO) een toneelstuk dat op papier alles weg heeft van een opéra bouffe. Maar door het verhaal te vertellen van Florence Foster Jenkins, de slechtste sopraan aller tijden, en haar pianist Cosmé McMoon, is regisseur Emmanuel Dell” Erba verder gegaan dan hansworst en komedie en heeft hij een fabel gecreëerd over vriendschap en leugens. We spraken met hem.

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels