Stéphane Lémeret
23 September 2025
Zoals het gezegde luidt: met azijn trek je geen vliegen aan. In dit geval zijn wij de vliegen: het publiek, deautokopers. En we worden verondersteld massaal, in compacte zwermen, aangetrokken te worden tot de elektrische auto. Feit is dat velen van ons er al gebruik van hebben gemaakt, uit overtuiging of opportunisme, gemotiveerd door verschillende stimuleringsmaatregelen of gunstige belastingen. Maar het moet gezegd worden dat er nog steeds heel weinig elektrische auto’s op de weg zijn, niet omdat ze goedkoop zijn of vanwege het statement dat ze maken, maar omdat we ze gewoon willen.
Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI
Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI
Wat is dan het geheim van zo’n auto? Het antwoord ligt in het thema van dit nummer: design. Het is altijd design dat vooroordelen en terughoudendheid overwint. Vooral in deautowereld. Met één belangrijke nuance: design overwint terughoudendheid beter als het al beproefd is en als het iets geruststellends oproept. Een concreet voorbeeld? Ga terug naar 2007! Toen stond het Fiat-gamma vol met praktische auto’s die een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding boden, maar tevreden waren met het aanspreken van hun ‘doelgroep’. Kortom, niemand met een hoge koopkracht zou een Fiat op zijn of haar boodschappenlijstje zetten. Toen kwam de nieuwe 500, die iedereen wilde hebben! Mannen en vrouwen, jong en oud. De Fiat is zo leuk dat hij universeel is. Waarom de Fiat 500 en niet de Mini? Omdat de Mini, of we het nu hebben over de klassieke versie of de eerste generatie uit het BMW-tijdperk, al een premium merk was. De Fiat niet. Het sprak veel verder aan dan de gebruikelijke kring van het merk.
Dat brengt ons bij Renault en hetelektrische tijdperk. De bovenstaande redenering kan op twee manieren worden toegepast op Renault. Nog niet zo lang geleden zou een heel deel van het publiek nooit hebben gedacht een Renault te kopen, of een elektrische auto, laat staan een elektrische Renault. Toen kwam de Renault 5. Hoe konden we dit prachtige apparaatje niet willen hebben, dat de ziel en allure van een auto uit de jaren zeventig die deel uitmaakt van het collectieve onbewuste, terugbrengt naar onze tijd? Hoewel het vandaag niet ons onderwerp is, is deze auto een puur plezier om in te rijden, vooral in zijn sportieve versie. Alpine. Je kunt hem voor jezelf kiezen, als tweede auto in het huishouden, of zelfs aan een jonge bestuurder aanbieden. Hij heeft slechts één nadeel: het is moeilijk om er vier 1,80 meter lange jongeren in te laten passen. Betekent dit dat wie een fatsoenlijke achterbank wil, moet afzien van een elektrische auto met een iconisch design? Je zou denken dat Renault op deze vraag heeft geanticipeerd, want het antwoord is er al!
Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI
Cette réponse, c’est la Renault 4 version 2025. Jadis “bonne à tout faire” à un tarif très abordable, la 4L revient sous forme d’un crossover polyvalent et compact : 4,10 mètres de long, soit vingt bons centimètres de plus que la R5. Voici où l’on veut en venir : l’habitabilité est vraiment au rendez-vous, c’est une voiture dont on peut profiter, selon la formule consacrée, “en famille ou entre amis”.
Y perd-t-on en séduction pour autant ? De l’avis de certains, oui. On a beaucoup lu et entendu que la Renault 4 n’a pas le même effet waouw que sa petite sœur. Nous nuancerons : Renault a choisi de présenter la 5 dans des couleurs gaies et flashy, du jaune, du vert… Dans les campagnes de communication, la 4 est montrée dans des robes plus sérieuses, bleu pâle ou gris. Clairement, c’est moins sexy. Mais attendez d’être en présence de la 4L, et vous verrez qu’elle a son propre charme, sa propre sympathie communicative.
Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI
Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI
Ook op de weg heeft de Renault 4 zijn eigen persoonlijkheid. Waar de 5 een zacht dynamische sfeer uitstraalt tegen een achtergrond van demping met een vleugje stevigheid, is de 4 resoluut comfortabeler, wat sommigen beter zullen vinden passen bij de vloeiendheid en stilte die kenmerkend zijn voor een elektrische auto. Om het plaatje compleet te maken, voegen we eraan toe dat de Renault 4 de goede smaak heeft om het technisch niet te overdrijven: 120 of 150 pk en een batterij van 40 of 52 kWh voor een actieradius van 300 tot 400 kilometer. Tot slot is er de prijs: vanaf 29.900 euro voor het instapmodel, dat al meer dan voldoende is uitgerust, en iets meer dan 40.000 euro voor de topversie met alle beschikbare opties.
Waarom hameren we op het prijsaspect, wat we meestal niet doen als we het over een Ferrari of een Rolls-Royce hebben? Om terug te komen op onze redenering: de Fiat 500 hoefde niet duur te zijn om zelfs de meest veeleisende klanten aan te spreken. Hetzelfde geldt voor deze onweerstaanbare 4L, die door zowel het rationele als het impulsieve aan te spreken wel eens de auto zou kunnen zijn die de massa’s aantrekt totelektrische auto’s.
Advertentie