Éric Jansen
19 November 2025
Het eerste wat je fascineert is haar figuur: lang, soepel en lenig. Een natuurlijke elegantie die onmiddellijk oplicht met een brede glimlach.
Werksessie met Joséphine Barbereau, aan wie Diane net de teugels van Diane de Selliers heeft overgedragen. Éric Jansen
Diane de Selliers ging echter een heel andere richting uit: “In Brussel, bij de antiquair Florimond Tulkens, ontdekte ik de originele delen van de Fabels van La Fontaine, geïllustreerd door Jean-Baptiste Oudry. Ik vond het meteen mijn plicht om ze opnieuw uit te geven. Het was 1992. Het was een riskante onderneming, maar het werd een groot succes. Twee jaar later volgde ze met de Contes de La Fontaine, dit keer vergezeld van tekeningen van Fragonard, die ze zelf had uitgekozen. Daarna, in 1996, publiceerde ze De Goddelijke Komedie, geïllustreerd met reproducties van werken van Botticelli. Telkens werden deze kostbare boeken verkocht aan een ingewijd publiek. Diane de Selliers had haar niche gevonden: het publiceren van belangrijke teksten die werden opgegraven en uitvergroot door een kundige dialoog met kunstwerken. Dertig jaar later, met één boek per jaar, is haar uitgeverij een instituut geworden. “Elk jaar in oktober wachten boekverkopers op de nieuwe
Deze struisvogel van Quentin Garel is een grillige toevoeging aan de woonkamer © Éric Jancen
Boven de console een werk van Geneviève Claisse en stukken van Ettore Sottsass. Éric Jancen
De wijn van dit jaar, die meer weg heeft van een grand cru, is gewijd aan Victor Hugo en zijn Contemplations. Om het te illustreren heeft Diane uitzonderlijk gekozen voor fotografie in plaats van schilderkunst. “Het was mijn zoon Jean die me op het idee bracht. We konden geen schilderijen vinden die ons tevreden stelden en de keuze lag voor de hand. Victor Hugo hield van fotografie; hij had een studio opgezet in Jersey en zijn zoon Charles nam de hobby over. Om deze gedichtenbundel, die in feite een dagboek is, te illustreren, hebben we drie jaar onderzoek gedaan en hebben we juweeltjes gevonden van Louis Daguerre, Nadar, Gustave Le Gray en Eugène Atget. Het is echter niet de eerste keer dat deze uitgever met een passie voor kunst kiest voor een originele en persoonlijke associatie. In voorgaande jaren toonde ze al haar durf met een Don Quichot geïllustreerd door Gérard Garouste, de verhalen L’Iliade en L’Odysée verrijkt met speciaal geschilderde platen van Mimmo Paladino, en abstracte schilderijen van Malevitch en Pollock voor de tekst La Genèse de la Genèse. “Er was ook art brut voor Les Contes de Charles Perrault, perfect om ieders angsten en fantasieën uit te drukken…”.
Op de keukenmuur werken van Pat Andrea en Gérard Fromanger. Éric Jancen
In de keuken ontworpen door Franz Potisek, tafel en stoelen van Eero Saarinen voor Knoll, onder een hanglamp uit de jaren 1960 © Éric Jancen
Een werk dat Diane na aan het hart ligt, gesigneerd door kunstenaar Omar Ba © Éric Jancen
In tegenstelling tot wat je zou denken, is deze kennisarcheologe helemaal bij de tijd. En als ze de deur van haar nieuwe
Een gedurfde combinatie van geel en oranje voor een slaapkamer boordevol vitaminen. Fauteuil Baleine van Hubert Le Gall en schilderijen van He Xi en Pierrette Bloch © Éric Jancen
Boven het bed hangt een schilderij van Alfred Manessier omlijst door vintage wandlampen. Éric Jancen
Dit wordt nog duidelijker als je de slagroene keuken binnenstapt, waar de sfeer flirt met de jaren 1950. Ontworpen door Franz Potisek en gebouwd in formica, met een werkblad in Zimbabwaans graniet, straalt het meteen een gevoel van welzijn uit en het is gemakkelijk om je maaltijden vol vrolijkheid rond de Knoll tafel voor te stellen. Hier is ook overal kunst, waaronder op de muren een aquarel van Pat Andrea, die het boek Alice in WonderlandEen litho van Gérard Fromanger en een schilderij van Jean Messagier. Een “coup de coeur” aankoop bij Art Paris. De slaapkamer is misschien nog gewaagder met zijn combinatie van kleuren: oranje tapijt en saffraangele muur. “Het is een geweldige plek om te slapen,” zegt Diane met een glimlach. Designliefhebbers zullen onmiddellijk de Baleine fauteuil vanHubert Le Gall herkennen en liefhebbers van hedendaagse kunst zullen ook de schilderijen van Philippe Cognée en het kleine beeldhouwwerk vanArman op het bureau herkennen. Boven het bed heeft Diane een schilderij vanAlfred Manessier gehangen, een meer verfijnde keuze, net als dit werk van Pierrette Bloch naast de haardspiegel, die naast een schilderij van He Xi hangt. “Ik hou van de poëtische eenvoud van dit pad door een veld, met de sterren op de achtergrond…”. Misschien illustreert hij op een dag een nieuw kunstboek van Diane de Selliers, die haar aanpak met een mooie zin samenvat: teksten publiceren “die levens verlichten”…

De overpeinzingen van Victor Hugo, geïllustreerd door het begin van de fotografie. Inleidingen door Florence Naugrette en Hélène Orain Pascali. 120 foto’s gemaakt tussen 1826 en 1910. 230 €.
Foto omslag: © Éric Jancen
Website
Advertentie
Advertentie