Éric Jansen
24 March 2025
Als zoon en kleinzoon van bloemisten groeide hij op omringd door deze delicate, gedoemde schoonheid. Als kunstenaar en ontwerper heeft hij geprobeerd om dit verval te recyclen, om het op te sluiten in bubbels van tijdloosheid. Door zijn onderzoek en experimenten te vermenigvuldigen, is hij erin geslaagd materialen te creëren die de stervende natuur sublimeren. Zijn studio lijkt op een laboratorium waar specialisten in industriële productie en digitale modellering hard aan het werk zijn.
Cabinet Flora 176 Black, 2021 éd. limitée 3 + 4AP. © Mathijs Labadie
Zijn creativiteit kent geen grenzen, zo is hij van bloemen naar schroot gegaan, dat hij ook transformeert om een esthetiek te creëren die verleidelijk is voor het oog. “We proberen een emotionele band met de kijker te creëren door middel van inspirerende ervaringen.”
Crédence Tephra, 2022, zinc poli, 73,5 x 197 x 66 cm, pièce unique. © Courtesy of Carpenters Workshop Gallery
Vase Tephra 008, 2022, bronze poli, pièce unique. © Courtesy of Carpenters Workshop Gallery
Marcin Rusak is een ontwerper van zijn eigen klasse, een filosoof van materialen wiens obsessie het verstrijken van de tijd is. Door verwaarloosde grondstoffen uit te vergroten, stelt hij ook onze consumptiemaatschappij, de overproductie van goederen en de opeenhoping van afval in vraag.
Cabinet Flora 190 Clear Amber, 2021, éd. limitée 3 + 4AP. © Mathijs Labadie
Op het kruispunt van technologische bekwaamheid en plantkunde heeft hij een oeuvre gecreëerd dat atypisch, conceptueel en ontroerend is, zoals de Tephra enfilade die we zagen in de Timmerwerkplaats Galerie. Gemaakt van bloemen gemonteerd op sculpturale vormen van staaldraad en jute, en gemetalliseerd met behulp van een thermo-coating techniek, illustreert het perfect de vreemde schoonheid van zijn werk.
Foto omslag: Marcin Rusak © Kasia Bielska
Advertentie