• HLCÉ

Aston Martin DBX S: De mythe van Horus en Seth

Aston MartinAutomotiveLifestyle

Stéphane Lémeret

25 November 2025

In de Egyptische mythologie strijden Horus en Set eeuwig om de troon van de wereld, en elke overwinning komt neer op een bijna onmerkbaar detail. Sinds de jaren 1950 spelen Aston Martin en Ferrari deze mythische strijd na, en de DBX heeft zojuist gewonnen met een zucht, een haar, een paard… Of twee.

Een paar maanden geleden leek Ferrari in de rol van koning Seth de ambitieuze Horus onder zijn juk te houden. Met zijn 725 pk sterke Purosangue ging Maranello ‘s eerste SUV de uitdaging aan met deAston Martin DBX 707 en zijn… 707 pk. De Purosangue drong zich niet alleen op door zijn vermogen, maar ook door het meest nobele wapen in de autowereld te hanteren, een natuurlijk geaspireerde V12, waar de Engelsman genoegen nam met een twin-turbo V8 van Germaanse afkomst. De triomf van Seth werd afgemeten aan slechts een handvol pk’s, maar het was genoeg om de Italiaanse suprematie uit te roepen.
Voor even maar, want dit soort gevechten wordt nooit ronduit gewonnen. Maar toenAston Martin terug in de arena met de DBX S. Twintig pk meer onder de motorkap dan de 707, enkele tientallen kilo’s minder dankzij een bepantsering rijker aan carbon en magnesium, en plotseling is de hiërarchie omgekeerd! Voor slechts twee paarden heeft Horus Seth ten val gebracht. Net als in de mythologie wordt de overwinning beslist door heel weinig. Maar dit bijna niets krijgt een buitensporig belang in de wereld van rijke estheten, waar het ultieme doel is om de krachtigste machine van het moment te bezitten.

© marcuswerner.com

© marcuswerner.com

Het gewicht van symbolen

Want wat telt in deze sferen is niet het alledaagse gebruik, of zelfs de tastbare waarneming van verschil. Geen enkele eigenaar zal op het gehoor of op de tast de twee extra paarden uit Gaydon, Warwickshire, kunnen onderscheiden. Maar dat getal, 727 in plaats van 725, maakt het verschil in een stille conversatie… Hier telt het symbool meer dan de inhoud. Net zoals de Egyptische goden zielen maten aan de hand van het gewicht van een veer, meten de moderne goden van luxe de grootsheid van een huis aan de hand van de numerieke details. Waarom, vraag je je misschien af, hebben we het over Ferrari enAston Martin als er nog een concurrent is met meer dan 800 paardenkrachten? Omdat we het over pure goden hebben! In deze mythologische parallel zien we de Lamborghini Urus (want dat is het) als een gedrogeerde kolos, gediskwalificeerd vanwege zijn gimmicks, in dit geval een plug-in hybride aandrijflijn. Net als in een oude mythe is hij de halfgod die vreemde krachten leent om zichzelf op te dringen, maar wiens glorie bezoedeld blijft door een zweem van bedrog (het gebruik van elektriciteit, in dit geval).

© marcuswerner.com

Aston op de weg

Wat is de Aston Martin DBX S buiten het symbool waard? Op de weg straalt deauto een aanwezigheid uit die zowel elegant als gespierd is. Het ontwerp behoudt de vloeiende charme van het huis, een mix van kracht en verfijning die opzichtige overdaad vermijdt. Binnenin komt de Britse luxe tot uiting met dat vleugje classicisme dat een Aston onderscheidt van een SUV met hoge prestaties. Het is goed om te onthouden dat de DBX enige tijd geleden al een belangrijke tekortkoming uit zijn beginjaren had gecorrigeerd, namelijk een afwerkingskwaliteit die op het randje van acceptabel was voor dit prijsniveau. Vandaag de dag zou het moeilijk zijn om daar nog iets op aan te merken!

De opnieuw herziene AMG V8 levert zijn vermogen met een mix van brutaliteit en sonische adel. Zijn woestheid benadrukt de kwaliteiten van een chassis dat stevig en precies is, maar nooit karikaturaal. De ophanging laat opzettelijk een vleugje beweging toe, alsof hij ons eraan wil herinneren dat de kunst van het rijden niet beperkt is tot het uitbannen van slingeren.

Dat is waar hetbij Aston Martin om draait: verleiden zonder te forceren, indruk maken zonder te choqueren. De DBX S belichaamt dit aristocratische compromis, een zeer Engelse manier om prestaties en distinctie met elkaar te verzoenen. Het is gemakkelijk te begrijpen waarom deze SUV, verguisd door puristen maar omarmd door klanten, de steunpilaar van het merk is geworden en nu goed is voor de helft van de Aston Martin verkopen.

© marcuswerner.com

Ondertussen…

Natuurlijk gelooft of hoopt niemand dat een overwinning van twee paarden het verhaal van deze titanenstrijd voor eeuwig zal afsluiten. Ferrari zal deze belediging niet lang accepteren en we kunnen er nu al zeker van zijn dat Seth in Maranello zijn vergelding voorbereidt! Zo is het met mythische werelden, inclusief die van de prestigeauto: de strijd is constant, elke slag telt, elk figuur is een trofee. Horus heeft weer de overhand, maar zijn beste vijand wacht zijn tijd af…

Ondertussen kan deAston Martin DBX S genieten van zijn discrete maar oogverblindende triomf: hij is nu de krachtigste SUV in zijn klasse. En voor zijn klanten is dat genoeg om zijn prijs en prestige te rechtvaardigen.

Foto omslag: © marcuswerner.com

Quand la Belgique bâtit le futur

Immobilier

De Bruxelles à Osaka, les architectes belges réinventent le rapport entre nature, technologie et société. Visionnaires et engagés, ils incarnent une Excellence belge qui allie esthétisme, innovation et conscience écologique.

Informations supplémentaires

Website

Publicité

Domaine de Montagne, le refuge hédoniste

Voyage, Évasion & Escapade

C’est une renaissance : au cœur du massif des Vosges, le majestueux Chalet Frère Joseph trône, perché sur le village de Ventron, point de départ à un séjour en osmose totale avec la nature, à 900 mètres d’altitude.

Tous les articles