François Didisheim
19 August 2025
Afgelopen zaterdag herleefde Knokke-Heist tegenover het Albertplein een van zijn meest emblematische zomerse gebruiken. Het Zoute Strandbloemenfestival bracht gezinnen, vakantiegangers en nieuwsgierigen samen om crêpepapier bloemen te ruilen voor schelpen, een gewoonte die al generaties lang bestaat.
Georganiseerd door Compagnie Het Zoutebracht dit evenement kinderen van 3 tot 14 jaar samen, echte ambachtslui voor één dag. Tussen kleurrijke margrieten, inventieve pioenrozen en originele boeketten boden ze voorbijgangers hun creaties aan, waarbij ze trots de symbolische waarde van hun werk verdedigden. Ouders, vaak met heimwee naar hun eigen kinderzomers, speelden enthousiast mee. ” We zetten ons in om lokale tradities te benadrukken en het resort tot leven te brengen. En wat is er symbolischer dan deze papieren bloemen? “Joris Vrielynck, CEO van Compagnie Het Zoute.
Le business des fleurs en papier crépon est florissant : 5 coquillages pour un bouquet. Les mamans soutiennent les petits vendeurs aux têtes blondes, qui défendent leurs marguerites comme des vrais pros du marché. Et pas de rabais sur les pivoines, même pour les habitués ! © Zoute Beach Flower Festival
Het principe blijft onveranderd: vijf schelpen voor een boeket. Een ruilmiddel dat ons eraan herinnert dat vóór de digitale technologie en onmiddellijke transacties, de vakantie-economie kon worden samengevat in een handvol schelpen die op het strand werden geraapt.
Naast het plezier en de ambachten bevestigde het festival opnieuw zijn rol als sociale schakel. Gezinnen kwamen samen, wandelaars wandelden tussen de kleurrijke kraampjes en het strand werd omgetoverd tot een feestelijke ruimte waar kinderlijke creativiteit en een zomerse sfeer samenkwamen.
Article inspiré par la newsletter de Lobby du 15 août 2025 écrite par Françoise Wallyn et François Didisheim, fondateur de Lobby. Retrouvez la revue des cercles du pouvoir, ici
Publicité
Publicité