JC Darman
07 October 2025
Het gordijn gaat open voor een burgerlijk interieur. Een tafel is gedekt voor vier personen. Een koppel wacht om te dineren met vrienden die traag op gang komen. De telefoon gaat: de man van het verwachte koppel kondigt aan dat ze niet kunnen komen omdat ze net het slachtoffer zijn geworden van een inbraak. Merkwaardig detail: alleen spullen van de vrouw zijn meegenomen. Vanaf dat moment wordt het hele leven van het gastkoppel, hun verleden en hun toekomst, (opnieuw) in twijfel getrokken. De ene valse bekentenis volgt op de andere en alle misleidingen, verdenkingen en latente verwijten komen aan het licht, wat leidt tot de uiteindelijke schipbreuk.
DR
De sfeer van het stuk doet denken aan de zin die (waarschijnlijk ten onrechte) wordt toegeschreven aan Henry de Montherlant: de seksen zijn niet complementair, ze zijn antagonistisch. Veel van de situaties en lijnen zijn erg grappig, maar de humor is getint met bitterheid. Geschreven door een vrouw (in 2018), is het stuk erg feministisch, een strijd waarin de traditionele mannelijkheid de scherpste klappen krijgt.
De precieze, genuanceerde regie van Alexis Goslain en de prestaties van de twee acteurs zijn zeer effectief. De optredens van deacteurs klinken zo waarheidsgetrouw dat maar weinig toeschouwers helemaal ongeschonden uit de voorstelling zullen komen. De stilte en aandacht van de zaal op de avond van de première waren indrukwekkend. In de rol van de gewonde echtgenote hebben we het grote genoegen om Manuela Servais terug te verwelkomen. Sinds enige tijd is deze gevestigde waarde in
Let op: als je thuiskomt na het zien van de show, kun je twijfelen of je met je partner naar bed gaat of je koffers pakt en hem of haar verlaat.
Deel
La Perruche, door Audrey Schebat
Theater
Comédie Royale Claude Volter
Avenue des Frères Legrain, 98
1150 Sint-Pieters-Woluwe
Data
Te zien tot 12 oktober
Tickets
Op internet
Advertentie
Advertentie