• HLCÉ

Hongqi EHS7 : Op de zijde ... weg

AutomotiveChinaHongqiSUV

Stéphane Lémeret

01 July 2025

De afgelopen jaren heeft de auto-industrie een grote omwenteling doorgemaakt, met als bron de klimaatverandering. Te midden van deze turbulentie verschijnen er nieuwe spelers met nieuwe producten. Hongqi is niet bepaald een beginner op zijn gebied. Even voorstellen: Hongqi.

We kunnen de gemakkelijke woordspeling niet weerstaan: Hong-qui? Hongqi – “rode vlag” in het Mandarijn – werd geboren in 1958, in het hart van een veranderend China, en is niet zomaar een staatsautofabrikant, zoals Régie Renault. Het merk werd al snel het rijdende symbool van nationale trots, de ceremoniële koets van de hoogste hoogwaardigheidsbekleders van het land en de gemotoriseerde getuige van een revolutie. Het eerste model van het merk, de CA72, een imposante limousine geïnspireerd op Sovjet- en Amerikaanse ontwerpen, was meer dan zomaar een voertuig: het publiek – dat waarschijnlijk niet wist dat het het chassis en de motor van een Chrysler gebruikte – zag het als een machtsverklaring. De CA770 en zijn evolutie hebben de decennia overleefd als levende relikwieën die Mao en al zijn opvolgers droegen in de stilte van zijn… Amerikaanse motor.

© Hongqi

De openstelling van de economie van het land in de jaren 1980, gevolgd door de geleidelijke komst van auto’s uit het Westen en Japan, wekte niettemin gedurende een relatief lange periode de bewondering en verlangens van het Chinese volk. Maar het duurde niet lang voordat er een nieuwe wind opstak en de “rode vlag” fier wapperde. In de ingenieursbureaus van FAW (First Automobile Works, het moederbedrijf van Hongqi) was een renaissance in de maak…

Hongqi is opnieuw opgedoken aan het begin van de 21e eeuw, gemoderniseerd en opnieuw doordacht, maar trouw aan zijn erfgoed. Met modellen als de H7 en H9, luxueuze en majestueuze auto’s, daagt het de Europese merken uit met hun eigen wapens. Aanvankelijk werd deze heropleving niet bereikt met Amerikaanse aandrijflijnen, maar met Duitse technologie, van Audi om precies te zijn. Maar voor Hongqi was dit slechts één stap op weg naar herstel…

© Hongqi

Een tijd van overheersing

Vandaag de dag is het assortiment van het merk rijker dan ooit. Het omvat verschillende ultraluxe modellen onder de naam Gouden Zonnebloemenvoor captains of industry en hoogwaardigheidsbekleders, evenals een groot aantal anderepremiumauto “s, zowel sedans als SUV” s. Bovendien zal een gebied waarin China “s suprematie over de hele wereld wordt erkend, Hongqi helpen om een zeer gewaardeerd merk te worden in het Midden-Koninkrijk: elektrificatie. Voor deze toekomstgerichte mensen is luxe niet genoeg. Het moet dienen als etalage voor geavanceerde technologieën. Op dit gebied lopen zelfs de meest prestigieuze Europese merken achter. De Chinese auto-industrie is dan ook vol vertrouwen op weg om een Europese markt te veroveren die klaar lijkt om over te schakelen op energie. Niet zonder ambitie is Hongqi” s eerste ambassadeur een supervoertuig: een elektrische SUV uit het topsegment die door sommigen al snel wordt vergeleken met de Cullinan van Rolls-Royce. Het Chinese model vertoont zelfs een opvallende gelijkenis met de Rolls-Royce Cullinan, en met reden: het is ontworpen door dezelfde man, de Britse ontwerper Giles Taylor! De Hongqi eHS9 laat nooit na indruk te maken. Zelfs de meest kieskeurige autorecensenten hebben het onberispelijke luxeniveau en topcomfort geprezen. Het zaadje is geplant!

© Hongqi

© Hongqi

Le petit frère

Reste maintenant pour Hongqi à s’installer véritablement en Europe, et plus particulièrement chez nous, où la fiscalité automobile a évité aux véhicules électriques l’effondrement constaté un peu partout ailleurs. Après le vaisseau amiral, donc, arrive celui qui doit conquérir le public. Avec ses 4,92 mètres de long, le EHS7 se mesure à des références telles que le BMW iX, le Mercedes EQE SUV et la Tesla Y Juniper. Qu’a-t-il à leur opposer ? D’abord un choix de versions, dont la plus puissante – équipée d’un moteur électrique par essieu – revendique la bagatelle de 619 chevaux, pour un 0 à 100 en moins de quatre secondes. La batterie de 111 kWh promet 540 kilomètres d’autonomie WLTP, et grâce à la technologie 800 volts ainsi qu’à la puissance de recharge maximale acceptée de 250 kW, le EHS7 récupère 200 kilomètres d’autonomie toutes les cinq minutes.

© Hongqi

© Hongqi

Kortom, het is nu al duidelijk dat het nieuwe Hongqi-model compacter en dynamischer is dan zijn majestueuze grote broer. Toch zijn de twee even luxueus en comfortabel. Op de weg strijkt de intelligente pilootgestuurde ophanging alle oneffenheden glad, terwijl de bijzonder zorgvuldige geluidsisolatie je isoleert van de buitenwereld. En dan zijn er nog de nappalederen stoelen met massagefunctie, het 63-inch diagonale augmented reality head-up display en het nieuwste multimediasysteem…

Je zou kunnen zeggen dat de hierboven genoemde concurrenten al deze verfijningen ook bieden, evenals vergelijkbare prestaties. Natuurlijk, maar niet voor minder dan €80.000. En daar ligt de echte uitdaging voor Hongqi. Onder een klantenkring die liever de prijs betaalt voor een ‘sure thing’ – en overigens een teken van status – bevinden zich rebelse geesten, ‘padvinders’ die zich willen onderscheiden van hun leeftijdsgenoten en nieuwsgieriger zijn dan de rest. Zij zijn Hongqi‘s echte doelwit. Laat maar horen…

Een unieke Porsche 959

Porsche

De Porsche 959, een echte legende uit de jaren 80, bestond alleen als coupé. Hij is echt, maar werd pas een cabriolet na een ongeluk op de Autobahn in 1988, een jaar na aflevering. De koper, een professionele Porsche-coureur en garagehouder, werd door de eigenaar verkocht ‘zoals hij was’ en zag zijn kans schoon om aan dit project te beginnen. Dit unieke exemplaar, dat in 1989 werd voltooid en in datzelfde jaar werd tentoongesteld op de Frankfurt Motor Show, werd op 22 mei door RM Sotheby’s aangeboden tijdens een veiling in Milaan. Naast de auto, die nog steeds 450 pk levert en slechts 8.304 km op de teller heeft, bevatte het lot ook twee elegante dozen: de ene bevatte de op maat gemaakte hardtop, de andere een ingekorte voorruit en een tonneau cover die in plaats van de softtop moest worden gemonteerd, in ware speedster-stijl. Bij het ter perse gaan van dit artikel had de verkoop nog niet plaatsgevonden, dus we weten niet of de schatting van €1,1-1,5 miljoen is gehaald. Maar dit wonder verdient het ongetwijfeld.

rmsothebys.com/veilingen/ml25/lots

De royals in Caïro

Koninklijke kroniek

Het evenement is al vele malen uitgesteld, maar deze keer werd het GEM, oftewel het grootste museum gewijd aan Egyptische kunst, met veel pracht en praal ingehuldigd door president Abdel Fattah El Sisi in aanwezigheid van vertegenwoordigers van meer dan 80 landen. Naast koning Felipe VI van Spanje, prins Albert II van Monaco, groothertog Henri van Luxemburg, koningin Rania van Jordanië en haar dochter Salma, koningin Mary van Denemarken, prinses Akiko van Mikasa, prinses Sirivannavari van Thailand, prins en prinses Charles van Bourbon-Siciles, kroonprins Theyazin van Oman, kroonprins Salman van Bahrein, sjeik Khaled bin Mohammed bin Zayed Al Nahyane, kroonprins van Abu Dhabi, en bovenal koning Filip van België, wiens aanwezigheid op meer dan één manier moet worden verwelkomd.

Forum voor lobby investeringen

Jetset & Adel

Op woensdag 10 september verzamelde het LOBBY-team zijn lezers en partners in de prestigieuze Cercle Royal Gaulois voor een nieuw forum getiteld “Make Investments Great Again! Met de nieuwe editie van LOBBY Magazine in de hand kregen de gasten de kans om een debat bij te wonen dat gemodereerd werd door Amid Faljaoui. Philippe de Wouters d’Oplinter (Cercle Gaulois), Vincent Paque (Puilaetco), Jean-Louis Baudoin (Fundraiser), Bruno Colmant, lid van de Koninklijke Academie van België, Joël Duysan (Beebonds), Brice Boland (Square Management) en Guillaume Duchesne (Banque Transatlantique) stelden om de beurt vragen over de toekomst van beleggen, de paradoxen en de nieuwe horizonten. Violaine de Hardÿ de Beaulieu

10/09/2025

Advertentie

Brussel van Adrien Ghislain

Reizen, ontsnapping & uitje

In Brussel staat de naam Helianthus synoniem voor bloemsierkunst. Het bedrijf werd opgericht in 1990 en is in de loop der decennia uitgegroeid tot veel meer dan een eenvoudige bloemenwinkel. In 2014 werd Adrien, toen net vierentwintig jaar oud, eigenaar.

Alle artikels