François Didisheim
13 May 2025
De nieuwe Louis Vuitton winkel, geopend in een karakteristiek huis dat vroeger werd bewoond door Flamant, is verhuisd naar het hart van deAvenue du Littoral. Deze nieuwe, volledig gerenoveerde etalage weerspiegelt het DNA van het merk en dat van een stad die zowel elegantie aan zee als internationale verfijning cultiveert. Door de opening recht tegenover de Hermès-winkel, die al een gevestigde waarde is in dit gebied, maakt de LVMH-groep een krachtig statement en laat het zijn aanwezigheid gelden in een gebied waar elk adres een statement is.
Knokke-le-Zoute wordt wel eens het “Saint-Tropez van België” genoemd. Het imago van deze exclusieve badplaats wordt al tientallen jaren gevormd door de visie van Léopold Lippens. Hoewel de stijl is geëvolueerd – meer geglobaliseerd, meer demonstratief – blijft het DNA er een van verfijning en standing. DeAvenue du Littoral, een iconische doorgangsweg, is het discrete decor geworden voor een rivaliteit tussen reuzen, en belichaamt de stille transformatie van een gemeenschap die lang verankerd was in terughoudendheid.
Maar Knokke is niet alleen een decor voor luxe merken. De badplaats is ook de thuisbasis van enkele van de meest iconische modehuizen van België. Delvaux, opgericht in Brussel in 1829, blijft een referentie voor prestigieuze lederwaren. Natan, geleid door Édouard Vermeulen, kleedt de koninklijke families van Europa en heeft nu een internationale reputatie, vooral in Parijs. Bellerose, opgericht door Patrick Van Heurck, hanteert een meer toegankelijke en duurzame aanpak, met een focus op Europese productie, gerecyclede vezels en tweedehands kleding.
Depuis plus de quatre décennies, la maison Natan est bien implantée sur l’avenue du Littoral. © DR
Dit samenleven van luxereuzen en Belgische labels geeft vorm aan het landschap van Knokke, waar elegantie, innovatie en traditie fijn met elkaar verweven zijn.
In Knokke-le-Zoute komen tegenstellingen samen in harmonie. Hier komen tassen van € 5.000 samen met strandsandalen zonder ooit aanstoot te geven. De etalages fonkelen, de uithangborden wedijveren, maar de stad behoudt een unieke sfeer: chic zonder arrogantie, kust zonder overdaad. Knokke kiest niet tussen assertieve luxe en ontspanning aan zee – het combineert ze met zeldzaam gemak.
Artikel geïnspireerd op de Lobby nieuwsbrief van 25 april 2025 geschreven door Françoise Wallyn en François Didisheim, oprichter van Lobby. Lees de Circles of Power nieuwsbrief, hier
Advertentie