• HLCÉ

Knokke-le-Zoute: wanneer etalages het verhaal vertellen van een strijd om invloed

FashionKnokkeLuxeMode

François Didisheim

13 May 2025

In Knokke-le-Zoute heeft prestige altijd al in de etalage gestaan. Maar de komst van Louis Vuitton als rivaal van Hermès heeft de beroemde Belgische badplaats een nieuwe dimensie gegeven in de wereld van luxe en bevestigt haar status als een mekka van elegantie, met een sterke commerciële strategie en een bewuste stilistische evolutie.

Louis Vuitton neemt het op tegen Hermès: een zeer symbolische zet

De nieuwe Louis Vuitton winkel, geopend in een karakteristiek huis dat vroeger werd bewoond door Flamant, is verhuisd naar het hart van deAvenue du Littoral. Deze nieuwe, volledig gerenoveerde etalage weerspiegelt het DNA van het merk en dat van een stad die zowel elegantie aan zee als internationale verfijning cultiveert. Door de opening recht tegenover de Hermès-winkel, die al een gevestigde waarde is in dit gebied, maakt de LVMH-groep een krachtig statement en laat het zijn aanwezigheid gelden in een gebied waar elk adres een statement is.

Knokke-le-Zoute, een luxe scene op zich

Knokke-le-Zoute wordt wel eens het “Saint-Tropez van België” genoemd. Het imago van deze exclusieve badplaats wordt al tientallen jaren gevormd door de visie van Léopold Lippens. Hoewel de stijl is geëvolueerd – meer geglobaliseerd, meer demonstratief – blijft het DNA er een van verfijning en standing. DeAvenue du Littoral, een iconische doorgangsweg, is het discrete decor geworden voor een rivaliteit tussen reuzen, en belichaamt de stille transformatie van een gemeenschap die lang verankerd was in terughoudendheid.

Grote internationale huizen of Belgische elegantie?

Maar Knokke is niet alleen een decor voor luxe merken. De badplaats is ook de thuisbasis van enkele van de meest iconische modehuizen van België. Delvaux, opgericht in Brussel in 1829, blijft een referentie voor prestigieuze lederwaren. Natan, geleid door Édouard Vermeulen, kleedt de koninklijke families van Europa en heeft nu een internationale reputatie, vooral in Parijs. Bellerose, opgericht door Patrick Van Heurck, hanteert een meer toegankelijke en duurzame aanpak, met een focus op Europese productie, gerecyclede vezels en tweedehands kleding.

Depuis plus de quatre décennies, la maison Natan est bien implantée sur l’avenue du Littoral. © DR

Dit samenleven van luxereuzen en Belgische labels geeft vorm aan het landschap van Knokke, waar elegantie, innovatie en traditie fijn met elkaar verweven zijn.

De charme van Knokke zweeft tussen opzichtigheid en ontspanning

In Knokke-le-Zoute komen tegenstellingen samen in harmonie. Hier komen tassen van € 5.000 samen met strandsandalen zonder ooit aanstoot te geven. De etalages fonkelen, de uithangborden wedijveren, maar de stad behoudt een unieke sfeer: chic zonder arrogantie, kust zonder overdaad. Knokke kiest niet tussen assertieve luxe en ontspanning aan zee – het combineert ze met zeldzaam gemak.

Artikel geïnspireerd op de Lobby nieuwsbrief van 25 april 2025 geschreven door Françoise Wallyn en François Didisheim, oprichter van Lobby. Lees de Circles of Power nieuwsbrief, hier

Wah Kel

Gourmet

“Het oudste Chinese restaurant van Antwerpen is net in andere handen overgegaan. Het is overgenomen door een nieuwe generatie, maar heeft gelukkig al zijn ouderwetse charme behouden met zijn neonlichten, vintage servies en sfeer die rechtstreeks uit een Wong Kar-wai-film komt.

Advertentie

Alle artikels

Alle artikels