• HLCÉ

Nieuwe Renault 4: de auto die ons allemaal zal verleiden om elektrisch te gaan rijden?

AutomotiveElektrische auto'sRenault

Stéphane Lémeret

23 September 2025

Renault en nostalgie, act 2. Een jaar na de succesvolle lancering van de elektrische revival van de R5 is het Franse merk terug met een tweede herinterpretatie van een populair icoon. Emotioneel maar ook rationeel, zal het degene zijn die ons allemaal wil bekeren?

Zoals het gezegde luidt: met azijn trek je geen vliegen aan. In dit geval zijn wij de vliegen: het publiek, deautokopers. En we worden verondersteld massaal, in compacte zwermen, aangetrokken te worden tot de elektrische auto. Feit is dat velen van ons er al gebruik van hebben gemaakt, uit overtuiging of opportunisme, gemotiveerd door verschillende stimuleringsmaatregelen of gunstige belastingen. Maar het moet gezegd worden dat er nog steeds heel weinig elektrische auto’s op de weg zijn, niet omdat ze goedkoop zijn of vanwege het statement dat ze maken, maar omdat we ze gewoon willen.

Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI

Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI

Universeel

Wat is dan het geheim van zo’n auto? Het antwoord ligt in het thema van dit nummer: design. Het is altijd design dat vooroordelen en terughoudendheid overwint. Vooral in deautowereld. Met één belangrijke nuance: design overwint terughoudendheid beter als het al beproefd is en als het iets geruststellends oproept. Een concreet voorbeeld? Ga terug naar 2007! Toen stond het Fiat-gamma vol met praktische auto’s die een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding boden, maar tevreden waren met het aanspreken van hun ‘doelgroep’. Kortom, niemand met een hoge koopkracht zou een Fiat op zijn of haar boodschappenlijstje zetten. Toen kwam de nieuwe 500, die iedereen wilde hebben! Mannen en vrouwen, jong en oud. De Fiat is zo leuk dat hij universeel is. Waarom de Fiat 500 en niet de Mini? Omdat de Mini, of we het nu hebben over de klassieke versie of de eerste generatie uit het BMW-tijdperk, al een premium merk was. De Fiat niet. Het sprak veel verder aan dan de gebruikelijke kring van het merk.

Dat brengt ons bij Renault en hetelektrische tijdperk. De bovenstaande redenering kan op twee manieren worden toegepast op Renault. Nog niet zo lang geleden zou een heel deel van het publiek nooit hebben gedacht een Renault te kopen, of een elektrische auto, laat staan een elektrische Renault. Toen kwam de Renault 5. Hoe konden we dit prachtige apparaatje niet willen hebben, dat de ziel en allure van een auto uit de jaren zeventig die deel uitmaakt van het collectieve onbewuste, terugbrengt naar onze tijd? Hoewel het vandaag niet ons onderwerp is, is deze auto een puur plezier om in te rijden, vooral in zijn sportieve versie. Alpine. Je kunt hem voor jezelf kiezen, als tweede auto in het huishouden, of zelfs aan een jonge bestuurder aanbieden. Hij heeft slechts één nadeel: het is moeilijk om er vier 1,80 meter lange jongeren in te laten passen. Betekent dit dat wie een fatsoenlijke achterbank wil, moet afzien van een elektrische auto met een iconisch design? Je zou denken dat Renault op deze vraag heeft geanticipeerd, want het antwoord is er al!

Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI

En famille ou entre amis

Cette réponse, c’est la Renault 4 version 2025. Jadis “bonne à tout faire” à un tarif très abordable, la 4L revient sous forme d’un crossover polyvalent et compact : 4,10 mètres de long, soit vingt bons centimètres de plus que la R5. Voici où l’on veut en venir : l’habitabilité est vraiment au rendez-vous, c’est une voiture dont on peut profiter, selon la formule consacrée, “en famille ou entre amis”.

Y perd-t-on en séduction pour autant ? De l’avis de certains, oui. On a beaucoup lu et entendu que la Renault 4 n’a pas le même effet waouw que sa petite sœur. Nous nuancerons : Renault a choisi de présenter la 5 dans des couleurs gaies et flashy, du jaune, du vert… Dans les campagnes de communication, la 4 est montrée dans des robes plus sérieuses, bleu pâle ou gris. Clairement, c’est moins sexy. Mais attendez d’être en présence de la 4L, et vous verrez qu’elle a son propre charme, sa propre sympathie communicative.

Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI

Renault 4 beeldbank media Test-Drive, op 28 april 2025 in Lissabon, Portugal - Foto Clément Choulot / DPPI

Ook op de weg heeft de Renault 4 zijn eigen persoonlijkheid. Waar de 5 een zacht dynamische sfeer uitstraalt tegen een achtergrond van demping met een vleugje stevigheid, is de 4 resoluut comfortabeler, wat sommigen beter zullen vinden passen bij de vloeiendheid en stilte die kenmerkend zijn voor een elektrische auto. Om het plaatje compleet te maken, voegen we eraan toe dat de Renault 4 de goede smaak heeft om het technisch niet te overdrijven: 120 of 150 pk en een batterij van 40 of 52 kWh voor een actieradius van 300 tot 400 kilometer. Tot slot is er de prijs: vanaf 29.900 euro voor het instapmodel, dat al meer dan voldoende is uitgerust, en iets meer dan 40.000 euro voor de topversie met alle beschikbare opties.

Waarom hameren we op het prijsaspect, wat we meestal niet doen als we het over een Ferrari of een Rolls-Royce hebben? Om terug te komen op onze redenering: de Fiat 500 hoefde niet duur te zijn om zelfs de meest veeleisende klanten aan te spreken. Hetzelfde geldt voor deze onweerstaanbare 4L, die door zowel het rationele als het impulsieve aan te spreken wel eens de auto zou kunnen zijn die de massa’s aantrekt totelektrische auto’s.

Op de Grandes Conférences Catholiques komt het denken op adem

Maatschappij

In een tijdperk dat verzadigd is van snelheid en onmiddellijke meningen, bestendigen de Grote Katholieke Conferenties de ultieme luxe: die van reflectie.

Gala voor de Fondation Fournier-Majoie in Brussel

Jetset & Adel

Het galadiner ten voordele van de Fondation Fournier-Majoie trok meer dan 300 gasten naar de Event Lounge voor een flamboyante avond met als thema “Ontsteek het vuur”. Het evenement ondersteunde de missie van de Fondation: het financieren en ondersteunen van onderzoekers zodat hun ontdekkingen ten goede komen aan mensen met kanker. Dit jaar gaat het geld naar een innovatieve immuuntherapie tegen osteosarcoom, een zeldzame en agressieve botkanker die jonge mensen tussen de twaalf en twintig jaar treft. Gabriel Lelièvre

02/10/2025

Advertentie

Groenland: Arctische schoonheid en wetenschappelijk engagement - Win uitnodigingen voor een exclusief avondevenement

Natuur & Tuin

Op woensdag 19 november organiseert de Cité des Voyageurs in Brussel een uitzonderlijke avond gewijd aan Groenland, een land van contrasten, stilte en kwetsbaarheid. Het hart van de avond wordt gevormd door een opvallende fototentoonstelling en een unieke lezing over het werk van de in Brussel gevestigde Imaqa Foundation, die sinds enkele jaren werkt op het kruispunt van wetenschappelijk onderzoek, cultuur en natuurbehoud.

Alle artikels