Martin Boonen
24 September 2025
Toen Thomas Crucifix in 2015 zijn eerste bankje op een A4-tje tekende, had hij nog geen merk in gedachten. Hij was gewoon op zoek naar een “eenvoudig, overzichtelijk” meubelstuk dat nog niet op de markt bestond. Zijn vrienden en familie vonden het prototype goed… en de kring van enthousiastelingen groeide. En zo ook de eerste directe verkoop. Beetje bij beetje begon het idee om samenhangende, duurzame objecten te ontwerpen met echt designdenken wortel te schieten. Samen met zijn neef Olivier Collette, een architect en expert in industriële productie, richtte Thomas Crucifix Bandi Ontwerp op met één overtuiging: dat het mogelijk is om lokaal meubels te maken die eenvoudig, van hoge kwaliteit en betaalbaar zijn.
Bandi Ontwerp
Bij Bandi is design geen esthetische vernis, maar een benadering. Elk stuk wordt ontworpen voor het beoogde gebruik, zonder aanvankelijke industriële beperkingen, om te focussen op de intentie. De keuze voor aluminium met poedercoating weerspiegelt deze filosofie: visuele lichtheid, duurzaamheid van gebruik, formele samenhang. De tuinmeubelen zijn ontworpen om onmiddellijke duidelijkheid te bereiken, met leesbare volumes en een structuur die zelfvoorzienend is. Dit ogenschijnlijke minimalisme is het resultaat van een lang proces van reductie, iteratie en bewuste keuzes. “Eén centimeter kan alles veranderen”, merkt Thomas Crucifix op.
Bandi Ontwerp
Bandi Ontwerp
Bandi Ontwerp
De pandemie heeft een onverwachte rol gespeeld in de groei van het merk. Bandi promoten in tv-programma’s Une brique dans le ventrein België en La Maison France 5in Frankrijk in april 2020, viel samen met een periode (de periode van opsluiting) waarin consumenten hun buitenruimte terug opeisten. De verkoop explodeerde en het assortiment werd uitgebreid met modulaire sofa’s, artistieke edities, een vuurschaal… Altijd met dezelfde focus: de juiste stukken ontwerpen, waarbij vorm en functie hand in hand gaan en esthetiek nooit losstaat van betekenis.
Bandi Ontwerp
Bandi Ontwerp
Gestimuleerd door een solide organische groei, kijkt Bandi Design nu verder dan de Waalse grenzen. Vlaanderen, Frankrijk, Zwitserland: de eerste export bevestigt de interesse in meubilair met een sterke identiteit, ontworpen met duurzaamheid en kortsluiting in het achterhoofd. “We moeten onszelf niet beperken,” zegt Thomas Crucifix, zich ervan bewust dat het DNA van het merk een breder publiek kan aanspreken. Maar deze openheid is niet beperkt tot geografie. De ontwikkeling van een stoel is een van de volgende belangrijke projecten. “Het moet mooi zijn, consistent met onze lijn en lokaal gemaakt, zonder explosieve kosten.” Deze nieuwe etappe vat de ambitie van Bandi samen: veeleisend Belgisch design promoten dat trouw blijft aan zijn fundamenten.
Foto omslag: © Bandi Design
Website
Advertentie
Advertentie