• HLCÉ

Investeren in creativiteit: wanneer het onmogelijke werkelijkheid wordt

EconomieHLCInvestering

François Didisheim

09 September 2025

Enkele dagen voor het Lobby Forum gewijd aan het thema “Make Investments Great Again”, reflecteert Jean-Louis Baudoin, co-auteur van Shapership, op het belang om buiten de gebaande paden te denken om opnieuw na te denken over waarde in zaken en investeringen.

Als consultant en creativiteitskatalysator wil Jean-Louis Baudoin aantonen dat de mentale hokjes die we van het onderwijs hebben geërfd en die in bedrijven zijn geconsolideerd, innovatie in de weg staan. Volgens hem is de meest beperkende die van de core business. Een bedrijf uitsluitend definiëren in termen van een product of een niche is geruststellend, maar beperkt het vermogen om te innoveren.

Van crisis naar heruitvinding

Om zijn punt te illustreren, herinnerde hij zich een experiment dat in 2008 werd uitgevoerd met een bedrijf dat gespecialiseerd was in het waterdicht maken van platte daken en dat werd bedreigd door concurrentie van Chinese producten die voor de helft van de prijs werden aangeboden. Gevraagd naar hun activiteiten, antwoordden de directeuren: “Onze activiteit is het waterdicht maken van platte daken met ons Derbigum membraan, met een garantie van 50 jaar. Volgens Jean-Louis Baudoin was dit een te enge definitie voor het bedrijf.

Jean-Louis Baudoin est un catalyseur de créativité et co-auteur de Shapership (l’art de façonner l’avenir). Il aide chacun à dépasser ses limites avec légèreté, humour et altitude. © DR

Geconfronteerd met deze situatie stelde hij voor om andere wegen te verkennen, zoals het vergroenen van daken, wat al gebeurt in New York, of de ontwikkeling van witte membranen om het energieverbruik in warme landen te verminderen. Deze ideeën, die aanvankelijk als onrealistisch werden beschouwd, werden uiteindelijk aangenomen dankzij de tussenkomst van een innovatiemanager. Enkele maanden later zag het gamma“Derbigum, the Greennovators” het licht, met membranen op plantaardige basis, energieoplossingen en fotovoltaïsche cellen.

Een succes geboren uit openheid

De impact was aanzienlijk: de omzet van hetbedrijf steeg van €25 miljoen naar €125 miljoen en er werden 70 werknemers aangeworven midden in de economische crisis. Voor Jean-Louis Baudoin illustreert dit voorbeeld perfect dat de meest veelbelovende investeringen niet beperkt blijven tot sneller of goedkoper produceren, maar te maken hebben met het mobiliseren van creativiteit, nieuwsgierigheid en openheid om nieuwe vormen van waarde te genereren, of die nu economisch, sociaal, ecologisch of menselijk zijn. “Leiderschap is niet langer een hiërarchische positie, maar een houding gebaseerd op openheid, empathie en nieuwsgierigheid “, zegt hij. Met andere woorden, geen enkel geweldig idee wordt geboren uit een gesloten doos.

© DR/Facebook : @Derbigum

Reflectie in het hart van het Forum

Dit is een van een reeks toespraken in de aanloop naar het Lobby Forum op 10 september, georganiseerd in de Cercle Royal Gaulois. Gewijd aan de toekomst vaninvesteringen, zal het de voorwaarden voor financiering benadrukken die in staat zijn om de illusies van de markten te overwinnen om betekenis en duurzaamheid te herontdekken.

Artikel geïnspireerd op de Lobby nieuwsbrief van 5 september 2025 geschreven door Françoise Wallyn en François Didisheim, oprichter van Lobby. Lees de Circles of Power nieuwsbrief, hier

Brame du cerf: hier is te horen waar en hoe

Natuur & Tuin

De komst van half september luidt de terugkeer in van een zeer intens moment in het leven van onze bossen: het geloei van het hert. Het is een betoverend en mysterieus spektakel dat heel moeilijk te beschrijven is voor wie het nog niet heeft meegemaakt. De beste manier om het te weten te komen is door te gaan luisteren. Hier zijn een paar tips om je te helpen een van de mysteries van de koning van onze bossen te ontrafelen.

Publicité

Na de belastingen van Trump, de devaluatie van de dollar?

Economie & Financiën

Om het monetaire beleid van de VS te begrijpen, moeten we kijken naar de man die het heeft ontworpen: Robert Roosa (1918-1993). Hij is een van die mannen die vergeten zijn in de economieboeken. Hij schreef geen theoretische werken en won geen Nobelprijzen. Hij behoort tot diegenen die de macht liever in de schaduw van zijn doeltreffendheid hebben dan in de schijnwerpers van de media.

Tous les articles

Publicité

Tous les articles