• HLCÉ

Een aperitief met Joachim Froment

BedrijfInnovatieJonge ondernemersMengOndernemerschap

Virginie Dupont

29 September 2025

Joachim Froment heeft ons uitgenodigd in Le Mix, in Watermaal-Bosvoorde, de alles-in-één plek die ochtendzwemmers, verbonden collega’s en stijlvolle reizigers samenbrengt. De Belgische ontwerper, medeoprichter van Futurewave, ontwierp bijna 400 stoelen, die comfort en stijl combineren, voor het project van Lionel Jadot.

Bij Futurewave wordt er volop samengewerkt – met de Belgische fabrikant van slimme fietsen Cowboy, het Zwitserse horlogebedrijf Rado en grote Franse merken zoals Décathlon – terwijl de focus duidelijk blijft. “Design kan snel flirten met hebbedingetjes. Ons doel is om mensen te verheffen, om hun dagelijks leven op de meest instinctieve manier mogelijk te verbeteren. Zonder in te spelen op kunstmatige behoeften”, vertrouwt Joachim Froment ons toe.

Van kunst naar wetenschap (en vice versa)

Als kind hield Joachim schetsboeken vol tekeningen bij. Voortbordurend op zijn wetenschapslessen bedacht en illustreerde hij zijn eigen experimenten. Ik hield van tekenen,” zegt hij, “maar ik hield er ook van om de essentie van de wetten van de fysica te begrijpen. Dit intuïtieve evenwicht tussen creatief gebaar en wetenschappelijke nauwkeurigheid heeft hem nooit losgelaten. Opgeleid in industrieel ontwerp aan La Cambre en vervolgens in productontwerp aan het Royal College of Art in Londen, heeft hij een taal ontwikkeld die geworteld is in de realiteit, op het kruispunt van disciplines.

“Nieuwsgierigheid is het grootste goed van een ontwerper”.

Vandaag de dag geeft dezeinnovatieliefhebber mede leiding aan een team van vijfentwintig mensen met uiteenlopende achtergronden (elektronische, mechanische en industriële ingenieurs). “Elke specialiteit binnen ons bureau heeft zijn eigen logica. Mijn rol is om deze expertises te combineren en samen te brengen. Het is een intellectuele gymnastiek waar hij zich enthousiast voor leent, gevoed door een grenzeloze nieuwsgierigheid naar ervaring en prestaties.

De projecten van Futurewave richten zich op drie hoofdgebieden. Ten eerste consumentenelektronica, “objecten die we dagelijks gebruiken (telefoons, koptelefoons, enz.) met als doel hun relatie met de mens te vereenvoudigen”; ten tweede transport, “om soepelere, energie-efficiëntere mobiliteit te ontwerpen die beter is aangepast aan het gebruik in het echte leven”; en ten derde de medische sector, die zijn bijzondere interesse heeft. “We werken aan neurostimulatoren, elektro-encefalogramhelmen… Het is een opwindend gebied, met een reëel potentieel voor mentale en neurologische gezondheid!

Foto omslag: © Maroussia de Neuville

Een aperitief met Mehmet Sandurac

Ondernemerschap

Aan het eind van de dag nodigt Mehmet Sandurac ons uit in Daily Dose, het café op de eerste verdieping van Filigranes. Het is de perfecte omgeving om te praten over de herlancering van deze iconische boekhandel, die nu deel uitmaakt van Mayfair, zijn conceptstore aan de Boulevard de Waterloo.

Informations supplémentaires

Futurewave

Zaventem Ateliers
joachimfroment.comfuturewave.eu

Publicité

Ecologische visie van Skyfarms

Ondernemerschap

Skyfarms, in 2016 opgericht door Véronique Dewever, vindt stedelijke ruimtes opnieuw uit door welzijn op de werkplek te combineren met ecologische vergroening. Een terugblik op een initiatief dat verder gaat dan het eenvoudige concept van bedrijfsmoestuinen en de weg baant naar een groenere, harmonieuzere stad.

Tous les articles

Publicité

Tous les articles