• HLCÉ

Charlotte Abramow: Afscheid van Maurice of de gloed van veerkracht

ArtElseneFotografieHangarJong talentSurrealismeTentoonstelling

Gwennaëlle Gribaumont

08 October 2025

Met “MAURICE, Tristesse et Rigolade” heeft Charlotte Abramow (Brussel, 1993) een even ontroerende als heldere tentoonstelling gecreëerd. Tussen tedere humor en poppoëzie transformeert ze het afscheid van haar vader in een universeel verhaal over liefde, verlies en de zachte kracht van veerkracht.

Charlotte werd op zestienjarige leeftijd opgemerkt door Paolo Roversi tijdens de Rencontres d’Arles. Ze studeerde af aan Gobelins in 2015 en kwam in de belangstelling dankzij haar videoclips voor Angèle(Balance ton quoi, La Loi de Murphy),
Charlotte Abramow
is pas tweeëndertig maar heeft al een unieke signatuur. Als fotografe en filmmaakster heeft ze een zeer coherent universum opgebouwd dat tegelijkertijd pop, teder en politiek is. Voor haar is kleur taal. Spel is een kritische houding. Humor is een vorm van verzet. Ze manipuleert de codes van reclame en muziekvideo’s om ze te kapen, door in elk beeld een symbolische lading te stoppen, een impliciete claim. Wat luchtig of naïef lijkt, is in feite geladen met een bitterzoete helderheid. Door de lichamen die ze laat zien (onvolmaakt of getekend door ervaring), de taboes die ze aanvecht en de verhalen die ze deconstrueert, stelt ze de norm en haar mechanismen van uitsluiting ter discussie. Ze spreekt over vrouwenlichamen zonder ze te bevriezen, over seksualiteit zonder ze toe te wijzen, over het einde van het leven zonder het te dramatiseren. Het is in deze verstrengeling dat de kracht van haar werk ligt.

Désorientation du conte “Entre l’Est et l’Ouest”, dernier chapitre du livre, illustre la perte des repères spatio-temporels du père due aux séquelles neurologiques du coma. © Charlotte Abramow

Vaarwel, Maurice

Zeven jaar na de publicatie van het boek
MAURICE, Tristesse en Rigolade
komt dit even aangrijpende als eigenzinnige project voor het eerst tot leven aan de muren. Het is een tentoonstelling waar je ogen van gaan glinsteren en je hart sneller gaat kloppen. In dit project, net als in The Real Boobs en Les Passantes, bevestigt Charlotte Abramow haar vermogen om het intieme te sublimeren en er een collectieve spiegel van te maken. De fotografe neemt ons zachtjes bij de hand en leidt ons naar het nog steeds taboegebied van het levenseinde, waarbij zehumor enliefde introduceert. Ze viert haar vader, Maurice, en via hem brengt ze onze eigen rouw en al die nooit gezegde afscheidsbrieven aan de oppervlakte.

Charlotte rend un hommage touchant à son père. © Charlotte Abramow

In tegenstelling tot een maatschappij die ouderdom camoufleert en ziekte ontwijkt, pakt Charlotte Abramow het onzichtbare aan door een heldere maar heldere blik te werpen op de slijtage van de laatste jaren, de onhandige gebaren van steun, de duizeling van verlies… door een beroep te doen op spot, het absurde en poëzie. De titel MAURICE, Tristesse et Rigolade zegt het al: de droefheid van het verval gekleurd door uitbarstingen van kinderlijk gelach. Het lichaam wordt niet gereduceerd tot breekbaarheid, maar wordt levende materie, opnieuw geïnvesteerd door genegenheid.

La photographe entraîne son père Maurice dans un jeu surréaliste. © Charlotte Abramow

MAURICE, Tristesse et Rigolade est une déclaration d’amour en technicolor. Un récit visuel entre documentaire et fable pop, où les couleurs claquent, les cadrages surprennent et les émotions débordent. À travers les yeux de sa fille, le départ de Maurice se dissout dans le rêve, tel un passage feutré entre ici et ailleurs, adouci par une esthétique surréaliste qui désamorce la brutalité du départ en l’enveloppant d’un dernier éclat de vie et de lumière.

Photo de couverture : © Charlotte Abramow

Ken Unsworth

Kunst & Kultuur

Ken Unsworth (geb. 1931), een belangrijke figuur in de hedendaagse Australische kunst, is het onderwerp van een tentoonstelling die een overzicht geeft van meer dan zestig jaar creatief werk. Zijn werk staat bekend om zijn poëtische kracht en combineert beeldhouwkunst, performance, installatie en schilderkunst.

Du 01/09/2025 au 08/02/2025

Informations supplémentaires

Tentoonstelling

MAURICE, Verdriet en gelach

Data

Van 19 september tot 21 december 2025

Adres

Hangar
18 Châtelainplein,
1050 Brussel

Dienstregeling

Woensdag tot zondag: 12u tot 18u

Website

Publicité

“Tijdloze overblijfselen”: het geheugen opnieuw uitgevonden in Knokke

Beurzen & tentoonstellingen

Van 19 juli tot 17 augustus 2025 presenteren Grège Gallery en CWART samen Timeless Remnants, een zomertentoonstelling in een historische boerderij in Knokke. Vier kunstenaars – Chidy Wayne, Conrad Willems, Laura Pasquino en Jana Cordenier – onderzoeken de persistentie van oude vormen via de talen van de hedendaagse creatie.

Tous les articles

Publicité

Tous les articles