• HLCÉ

Charlotte Abramow: Afscheid van Maurice of de gloed van veerkracht

ArtElseneFotografieHangarJong talentSurrealismeTentoonstelling

Gwennaëlle Gribaumont

08 October 2025

Met “MAURICE, Tristesse et Rigolade” heeft Charlotte Abramow (Brussel, 1993) een even ontroerende als heldere tentoonstelling gecreëerd. Tussen tedere humor en poppoëzie transformeert ze het afscheid van haar vader in een universeel verhaal over liefde, verlies en de zachte kracht van veerkracht.

Charlotte werd op zestienjarige leeftijd opgemerkt door Paolo Roversi tijdens de Rencontres d’Arles. Ze studeerde af aan Gobelins in 2015 en kwam in de belangstelling dankzij haar videoclips voor Angèle(Balance ton quoi, La Loi de Murphy),
Charlotte Abramow
is pas tweeëndertig maar heeft al een unieke signatuur. Als fotografe en filmmaakster heeft ze een zeer coherent universum opgebouwd dat tegelijkertijd pop, teder en politiek is. Voor haar is kleur taal. Spel is een kritische houding. Humor is een vorm van verzet. Ze manipuleert de codes van reclame en muziekvideo’s om ze te kapen, door in elk beeld een symbolische lading te stoppen, een impliciete claim. Wat luchtig of naïef lijkt, is in feite geladen met een bitterzoete helderheid. Door de lichamen die ze laat zien (onvolmaakt of getekend door ervaring), de taboes die ze aanvecht en de verhalen die ze deconstrueert, stelt ze de norm en haar mechanismen van uitsluiting ter discussie. Ze spreekt over vrouwenlichamen zonder ze te bevriezen, over seksualiteit zonder ze toe te wijzen, over het einde van het leven zonder het te dramatiseren. Het is in deze verstrengeling dat de kracht van haar werk ligt.

Désorientation du conte “Entre l’Est et l’Ouest”, dernier chapitre du livre, illustre la perte des repères spatio-temporels du père due aux séquelles neurologiques du coma. © Charlotte Abramow

Vaarwel, Maurice

Zeven jaar na de publicatie van het boek
MAURICE, Tristesse en Rigolade
komt dit even aangrijpende als eigenzinnige project voor het eerst tot leven aan de muren. Het is een tentoonstelling waar je ogen van gaan glinsteren en je hart sneller gaat kloppen. In dit project, net als in The Real Boobs en Les Passantes, bevestigt Charlotte Abramow haar vermogen om het intieme te sublimeren en er een collectieve spiegel van te maken. De fotografe neemt ons zachtjes bij de hand en leidt ons naar het nog steeds taboegebied van het levenseinde, waarbij zehumor enliefde introduceert. Ze viert haar vader, Maurice, en via hem brengt ze onze eigen rouw en al die nooit gezegde afscheidsbrieven aan de oppervlakte.

Charlotte rend un hommage touchant à son père. © Charlotte Abramow

In tegenstelling tot een maatschappij die ouderdom camoufleert en ziekte ontwijkt, pakt Charlotte Abramow het onzichtbare aan door een heldere maar heldere blik te werpen op de slijtage van de laatste jaren, de onhandige gebaren van steun, de duizeling van verlies… door een beroep te doen op spot, het absurde en poëzie. De titel MAURICE, Tristesse et Rigolade zegt het al: de droefheid van het verval gekleurd door uitbarstingen van kinderlijk gelach. Het lichaam wordt niet gereduceerd tot breekbaarheid, maar wordt levende materie, opnieuw geïnvesteerd door genegenheid.

La photographe entraîne son père Maurice dans un jeu surréaliste. © Charlotte Abramow

MAURICE, Tristesse et Rigolade est une déclaration d’amour en technicolor. Un récit visuel entre documentaire et fable pop, où les couleurs claquent, les cadrages surprennent et les émotions débordent. À travers les yeux de sa fille, le départ de Maurice se dissout dans le rêve, tel un passage feutré entre ici et ailleurs, adouci par une esthétique surréaliste qui désamorce la brutalité du départ en l’enveloppant d’un dernier éclat de vie et de lumière.

Photo de couverture : © Charlotte Abramow

Noosa, de textielvezel die oneindig kan worden gerecycled

Ondernemerschap

Noosa, eind 2019 in Brussel opgericht door Luna Aslan, ontwikkelt een volledig recyclebare vezel van biologische oorsprong. Dankzij zijn gepatenteerde“Noocyle“-technologie wil de Belgische start-up de praktijken van een textielindustrie veranderen die nu wordt beperkt door nieuwe Europese milieuregels.

Informations supplémentaires

Tentoonstelling

MAURICE, Verdriet en gelach

Data

Van 19 september tot 21 december 2025

Adres

Hangar
18 Châtelainplein,
1050 Brussel

Dienstregeling

Woensdag tot zondag: 12u tot 18u

Website

Publicité

De Folon Foundation bestaat al 25 jaar!

Beurzen & tentoonstellingen

Terwijl de Folon Foundation op 27 oktober haar 25-jarig bestaan viert, herdenkt ze ook het overlijden van Jean-Michel Folon, die op 20 oktober 2005 overleed, slechts twintig jaar geleden. Dit is een gelegenheid om het werk van deze Belgische kunstenaar, waarvan sommige facetten nog te weinig bekend zijn, van naderbij te bekijken. Maak kennis met Stéphanie Angelroth, directeur van de stichting sinds haar oprichting.

De natuur vieren in Namen: het Festival International Nature Namur viert zijn 31ᵉ editie

Kunst & Kultuur

Van 11 tot 19 oktober 2025 verovert het Festival International Nature Namur de Delta en de Citadelle. Films, foto’s, tentoonstellingen en evenementen laten de Waalse hoofdstad bruisen op het ritme van de biodiversiteit.

Du 11/10/2025 au 19/10/2025

Tous les articles

Publicité

Tous les articles