• HLCÉ

Charlotte Abramow: Afscheid van Maurice of de gloed van veerkracht

ArtElseneFotografieHangarJong talentSurrealismeTentoonstelling

Gwennaëlle Gribaumont

08 October 2025

Met “MAURICE, Tristesse et Rigolade” heeft Charlotte Abramow (Brussel, 1993) een even ontroerende als heldere tentoonstelling gecreëerd. Tussen tedere humor en poppoëzie transformeert ze het afscheid van haar vader in een universeel verhaal over liefde, verlies en de zachte kracht van veerkracht.

Charlotte werd op zestienjarige leeftijd opgemerkt door Paolo Roversi tijdens de Rencontres d’Arles. Ze studeerde af aan Gobelins in 2015 en kwam in de belangstelling dankzij haar videoclips voor Angèle(Balance ton quoi, La Loi de Murphy),
Charlotte Abramow
is pas tweeëndertig maar heeft al een unieke signatuur. Als fotografe en filmmaakster heeft ze een zeer coherent universum opgebouwd dat tegelijkertijd pop, teder en politiek is. Voor haar is kleur taal. Spel is een kritische houding. Humor is een vorm van verzet. Ze manipuleert de codes van reclame en muziekvideo’s om ze te kapen, door in elk beeld een symbolische lading te stoppen, een impliciete claim. Wat luchtig of naïef lijkt, is in feite geladen met een bitterzoete helderheid. Door de lichamen die ze laat zien (onvolmaakt of getekend door ervaring), de taboes die ze aanvecht en de verhalen die ze deconstrueert, stelt ze de norm en haar mechanismen van uitsluiting ter discussie. Ze spreekt over vrouwenlichamen zonder ze te bevriezen, over seksualiteit zonder ze toe te wijzen, over het einde van het leven zonder het te dramatiseren. Het is in deze verstrengeling dat de kracht van haar werk ligt.

Desoriëntatie uit het verhaal "Tussen Oost en West", het laatste hoofdstuk van het boek, illustreert het verlies van ruimtelijke referentiepunten van de vader als gevolg van de neurologische nawerkingen van zijn coma © Charlotte Abramow

Vaarwel, Maurice

Zeven jaar na de publicatie van het boek
MAURICE, Tristesse en Rigolade
komt dit even aangrijpende als eigenzinnige project voor het eerst tot leven aan de muren. Het is een tentoonstelling waar je ogen van gaan glinsteren en je hart sneller gaat kloppen. In dit project, net als in The Real Boobs en Les Passantes, bevestigt Charlotte Abramow haar vermogen om het intieme te sublimeren en er een collectieve spiegel van te maken. De fotografe neemt ons zachtjes bij de hand en leidt ons naar het nog steeds taboegebied van het levenseinde, waarbij zehumor enliefde introduceert. Ze viert haar vader, Maurice, en via hem brengt ze onze eigen rouw en al die nooit gezegde afscheidsbrieven aan de oppervlakte.

Charlotte brengt een ontroerend eerbetoon aan haar vader © Charlotte Abramow

In tegenstelling tot een maatschappij die ouderdom camoufleert en ziekte ontwijkt, pakt Charlotte Abramow het onzichtbare aan door een heldere maar heldere blik te werpen op de slijtage van de laatste jaren, de onhandige gebaren van steun, de duizeling van verlies… door een beroep te doen op spot, het absurde en poëzie. De titel MAURICE, Tristesse et Rigolade zegt het al: de droefheid van het verval gekleurd door uitbarstingen van kinderlijk gelach. Het lichaam wordt niet gereduceerd tot breekbaarheid, maar wordt levende materie, opnieuw geïnvesteerd door genegenheid.

De fotografe trekt haar vader Maurice mee in een surrealistisch spel. Charlotte Abramow

MAURICE, Tristesse et Rigolade est une déclaration d’amour en technicolor. Un récit visuel entre documentaire et fable pop, où les couleurs claquent, les cadrages surprennent et les émotions débordent. À travers les yeux de sa fille, le départ de Maurice se dissout dans le rêve, tel un passage feutré entre ici et ailleurs, adouci par une esthétique surréaliste qui désamorce la brutalité du départ en l’enveloppant d’un dernier éclat de vie et de lumière.

Photo de couverture : © Charlotte Abramow

Brussel door Tristan Montabord-Marc

Reizen, ontsnapping & uitje

Tristan Montabord-Marc, geboren in Frankrijk, ontwikkelde al op jonge leeftijd een fascinatie voor licht, materialen en structuur. Deze fascinatie leidde hem op natuurlijke wijze naar design.

John Baldessari: Parabels, fabels en andere salades

Kunst & Kultuur

John Baldessari (1931-2020), de Californische reus die een revolutie teweegbracht in de hedendaagse kunst, smeedde een oneerbiedige taal waarin hij tekst, fotografie, schilderkunst en beelden uit films, televisie en de pers combineerde.

Van 19/09/2025 tot 01/02/2026

Extra informatie

Tentoonstelling

MAURICE, Verdriet en gelach

Data

Van 19 september tot 21 december 2025

Adres

Hangar
18 Châtelainplein,
1050 Brussel

Dienstregeling

Woensdag tot zondag: 12u tot 18u

Website

Advertentie

Dans le Flou, een andere visie op kunst van 1945 tot nu

Kunst & Kultuur

“Potentiële beelden”, onscherpe schilderijen confronteren ons met het ondoorgrondelijke en onbepaalde. Van de vurige luchten van William Turner en de mistige landschappen van Claude Monet tot hedendaagse schilderijen van Albert Oehlen, Claire Chesnier en Nicolas Delprat en de hypnotiserende abstracties van Hans Hartung en Mark Rothko, de tentoonstelling in het Musée de l’Orangerie nodigt ons uit om ons onder te dompelen in de duizeling van de waarneming.

Van 30/04/2025 tot 18/08/2025

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels