• HLCÉ

Het nieuwe leven van het van Buuren Museum & Tuinen

Art DecoCateringErfgoedMuseumStichting Van Buuren Museum & TuinenVan Buuren Museum

Agnès Zamboni

21 May 2025

Het is een dubbel jubileum voor deze stichting, die de vijftigste verjaardag van de opening en het honderdjarig bestaan van de Art Deco viert. Het begint ook aan een grote evenementenperiode en een ongekend decennium van restauratiewerkzaamheden.

La villa van Buuren et sa façade animée de jeux de briques, avec la roseraie. © Michael Binkin

© Michael Binkin

De site begint aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. Na het huisvesten van de passie van het gelijknamige verzamelaarsechtpaar, moderniseert het Maison van Buuren, dat sinds 1975 open is voor het publiek, zijn interieurs met een aantal werken. “Het huis is sinds 1977 niet meer gerestaureerd, behalve de tuin, die tussen 2008 en 2019 werd bekroond met de Europa Nostra-prijs”, legt Manon Magotteaux, conservator van het museum, uit. Het project, dat wordt uitgevoerd met de steun vanurban.brussels en de private bank Lombard Odier, zal worden geleid door architect Barbara Van der Wee, een erfgoedspecialist die al verschillende werken van Victor Horta heeft gerenoveerd. Het programma omvat de restauratie van de belangrijkste werken, schilderijen en beeldhouwwerken, het meubilair en decoratieve elementen (textiel, houtwerk, glas-in-lood, enz.) en de modernisering van de elektrische en technische installaties. Er worden ook nieuwe ruimtes gecreëerd, met een bemiddelingsruimte voor school- en educatieve activiteiten, een opslagruimte voor schilderijen en archieven, en een bibliotheek en onderzoeksruimte gespecialiseerd inArt Deco.

Le salon. © Ronny Harnie

La salle à manger. © Ronny Harnie

“Het duurde drie jaar om het restauratieplan voor te bereiden. Fase één is al begonnen met de restauratie van de zwarte salon, met tafels en fauteuils bekleed met afgedankt zijdefluweel. De muren in deze hoek van het huis worden binnenkort bekleed met nieuw geweven paardenhaar, speciaal gemaakt in Londen om het originele model te evenaren. De kussens gemaakt door Sonia Delaunay, gekocht op deExposition Internationale des Arts Décoratifs in 1925, krijgen een nieuw leven. Binnenkort verwachten we dat de tapijten met hun abstracte geometrische composities, identiek gemaakt in Nepal, de vloer van de woonkamer zullen bedekken. Ze werden een jaar lang vervangen door een bedrukt tapijt. De nieuwe ruimtes, die zich in ongebruikte ruimtes bevinden, zullen worden ingericht op de tweede verdieping van het huis, in de kelders en de garage, die zal worden voorzien van een grote erker”. Dus maak je geen zorgen: de site blijft open tijdens de werkzaamheden. Van tijd tot tijd zullen een aantal Belgische restaurateurs aanwezig zijn om hun uitzonderlijke vaardigheden te demonstreren en workshops te organiseren om bezoekers de geheimen van het vakmanschap te laten ontdekken.

La porte d’entrée du musée van Buuren. © van Buuren Museum & Gardens

Dans le hall d’entrée trône la sculpture L’Agenouillé de George Minne. © van Buuren Museum & gardens

Een levend gedenkteken

Dit huis, waar het privéleven van het echtpaar zich afspeelde, werd in 1970 de Van Buuren Museum & Gardens Foundation. Het werd vijf jaar later, na de dood van Alice, geopend voor het publiek. Het huisvest nog steeds de selectie werken van het echtpaar, waaronder een collectie meesterwerken uit vijf eeuwen, olieverfschilderijen van de twee zonen van Pieter Brueghel de Oude; schilderijen van Kees van Dongen, Foujita, Constant Permeke en Rik Wouters; en beeldhouwwerken van Georges Minne en de gebroeders Martel. David van Buuren was zelf een mecenas van Gustave van de Woestijne, de voorloper van het surrealisme, en kocht tweeëndertig werken van hem aan. In het trappenhuis hangen twee belangrijke werken van Nederlandse ontwerpers die pioniers waren op het gebied van design: een kroonluchter van Jan Eisenloeffel, een specialist in glaswerk, en glas-in-loodramen van Jaap Gidding, een glas-in-loodkunstenaar en mozaïekist die beroemd was in de jaren 1930.

Deze “levende serre” is ook een “privé huis van herinnering” en vooral een “echt huis”, waar de indeling van de verschillende kamers niet is veranderd, evenmin als de plaats van de werken en objecten. De ruimte bestaat uit een vestibule, een garderobe, een inkomhal, een muziekkamer, een eetkamer, een kantoor en een studio. Studio Dominique ontwierp destijds het geverniste notenhouten bureau waarvan het blad bedekt is met shagreen vloeipapier. De van Buurens ontdekten dit huis op de Exposition Internationale des Arts Décoratifs in Parijs.

À l’étage, vitrail de Jaap Gidding. © Thibault De Schepper

Dans la trémie de l’escalier, lustre de Jan Eisenloeffel. © Thibault De Schepper

Unieke architectuur

Het gebouw werd in 1928 gebouwd door architecten Léon Govaerts en Alexis Van Vaerenbergh voor bankier David van Buuren en zijn vrouw Alice. Het gebouw heeft een architectuur die typisch is voor de Nederlandse School van Amsterdam en vormt een ensemble in internationale stijl met Franse en Nederlandse inspiratie. De architectuur wordt gekenmerkt door het uitgebreide gebruik van baksteen, vooral op de gevel, met geometrische texturen zoals chevrons. Deze zijn geïntegreerd in het metselwerk, benadrukt door fijne, nette voegen, die de verfijnde stijl van het gebouw benadrukken. Binnenin brengen lichtelementen – glas-in-loodramen en lantaarns – leven in de volumes, die open ontvangstruimten combineren met gesloten privéruimten. De tuinen, die 1,2 hectare beslaan in zes verschillende zones, werden ontworpen door de Belgische landschapsarchitecten Jules Buyssens en René Pechère: de Grande Roseraie, Petite Roseraie, Jardin pittoresque, Labyrinthe Le Cantique des Cantiques, Orchard en Jardin secret du Cœur. Als onderdeel van het algemene restauratieproject worden de tuinen verbeterd door middel van beplanting, in het bijzonder door het vernieuwen van de bloemperken.

© Thibault De Schepper

© Michael Binkin

Hoogtepunten van 2025

Op 12 mei, de eerste dag van de Folle Semaine de l’Art déco, een conferentie georganiseerd door de Brussels Art Deco Society en professor Werner Adriaenssens, conservator van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, wordt gevolgd door een artistieke openluchtvoorstelling. Op 15 juni biedt een uitzonderlijke muzikale avond, in samenwerking met het Théâtre royal de La Monnaie, een onderdompeling in de klankwerelden van Éric Satie en Francis Poulenc. Op 28 juni wordt in samenwerking met Les Midis de la Poésie een poëtische ontmoeting georganiseerd, met driestemmige voordrachten van teksten geïnspireerd op de site. Niet te missen tot 28 september, de grote tentoonstelling van beeldhouwwerken uit het interbellum, met kubistische en futuristische werken van Rik Wouters, Constant Permeke en Dolf Ledel, Ossip Zadkine en Aristide Maillol… En om het jaar af te ronden, vanaf november, een tentoonstelling in samenwerking met het Musée Mode & Dentelle in Brussel, met een exclusieve collectie uit de jaren 1920 en 1930 in het hart van het van Buuren huis. Boek nu je tickets!

Foto omslag: ©Thibault De Schepper

Nadine Monfils: “Een koppel dat bij elkaar blijft zorgt voor geweldige onderzoeken”.

Boeken

Magritte en Georgette bezoeken Salvador Dali! De Belgische schrijfster, actrice, toneelschrijfster, regisseuse en scenarioschrijfster Nadine Monfils dompelt ons onder in het hart van het ultieme waanzinnige onderzoek van het beroemde duo Magritte en Georgette. De auteur, die nooit verbeelding tekort komt, distilleert de laatste avonturen van Magritte en Georgette in een wild, goed onderzocht onderzoek dat politiemysterie, humor en… Belgische fantasie combineert, natuurlijk.

Extra informatie

Tentoonstelling

Rond Art Deco

Data

Van 24 april tot 28 september 2025

Adres

Van Buuren Museum
Léo Erreralaan 41
1180 Brussel

Dienstregeling

  • Maandag: 13.00 – 18.30
  • Dinsdag: gesloten
  • Woensdag, donderdag en vrijdag: 14.00 – 17.30 uur
  • Zaterdag en zondag: 13.00 – 18.30 uur

Advertentie

“Tijdloze overblijfselen”: het geheugen opnieuw uitgevonden in Knokke

Beurzen & tentoonstellingen

Van 19 juli tot 17 augustus 2025 presenteren Grège Gallery en CWART samen Timeless Remnants, een zomertentoonstelling in een historische boerderij in Knokke. Vier kunstenaars – Chidy Wayne, Conrad Willems, Laura Pasquino en Jana Cordenier – onderzoeken de persistentie van oude vormen via de talen van de hedendaagse creatie.

Alle artikels

Alle artikels