• HLCÉ

Onha, de osmose van woorden

BedrijfBluesFunkJazzJonge ondernemersJongerenMuziekOndernemerschapRapZiel

Maxime Delcourt

21 September 2024

Onha, gespot in Les Ardentes en Le Botanique, is de auteur van zijn eerste ep Opale, een symbool van rap rijk aan emotie en bekentenis. Het werk van een “hemelse denker met zijn voeten stevig op de grond”.

Wat hebben Damso, Orelsan, Stromae en Roméo Elvismet elkaar gemeen? Ze beweren allemaal beïnvloed te zijn door Disiz, en zijn duidelijk beïnvloed door het gemak waarmee Disiz een verhalende rapstijl ontwikkelde, soms bijna filmisch. Het is verleidelijk om Onha aan deze lange lijst toe te voegen, gezien de vergelijkbare toonvrijheid van de Luikse rapper en zijn vermogen om andere soorten verhalen te vertellen, minder viriel, intiemer, gekenmerkt door een gebrek aan bescheidenheid en een verlangen om uit verschillende esthetieken te putten(jazz, soul, funk, blues).

© Alex Dossogne

Het is gemakkelijk om te zien datOnha ‘s referenties veel te breed en gevarieerd zijn om zijn aanpak te vergelijken met die van andere artiesten, hoe prestigieus ze ook zijn(Oxmo Puccino, Kendrick Lamar…). In feite bevat zijn eerste ep(Opale) te veel bekentenissen, te veel eigenheid (in de stem, de arrangementen), te veel meesterschap en durf om Onha niet te zien voor wat hij werkelijk is: een artiest die de dingen ziet vervagen zodra conformisme of normaliteit ter sprake komen.

Foto omslag: © Blaise Burezi – William Denis

Vastgoed en AI: tussen algoritmen en intuïtie

Onroerend goed

Kunstmatige intelligentie doet nu zijn intrede in alle sectoren van de samenleving. Vastgoed is geen uitzondering. Makelaars, investeerders en eigenaars hebben te maken met een technologische revolutie die de manier waarop de markt wordt gebruikt geleidelijk verandert, zonder de fundamenten ervan omver te werpen.

Extra informatie

Website

Advertentie

Zakelijk: muziek staat centraal...

Economie & Financiën

Degenen die muziek als een “business” zien, zijn dezelfde die alle kunstvormen alleen zien in termen van wat ze kunnen verdienen. Nou, we hebben medelijden met hen! We moeten echter erkennen dat, vooral sinds de Covid-crisis, het businessmodel van de muziekindustrie volledig is veranderd. Welkom bij een kunstvorm die ook een markt is.

Alle artikels

Alle artikels