Martin Boonen
10 November 2025
Opgericht in 1939, Natura was een klein Brussels bedrijf met een bescheiden omzet van €600.000 toen Arthus de Bousies het in 2012 kocht.
Als jarenlange leverancier van Colruyt voor hun bereide Amerikaanse gerechten, had het merk al een trouwe klantenkring. “Als mijn schoonmoeder 30 kilometer reed vanuit Waals-Brabant om bepaalde producten te kopen, waaronder deze, dan was er potentieel”, zegt de ondernemer, overtuigd door consumenten die bereid waren heel Brussel af te reizen om deze mayonaise in potten te vinden bij Rob’s of de Grande Épicerie du Fort Jaco.
Natura
Natura
Nu 100% biologisch, Natura belichaamt het “duurzaamheidslaboratorium” van de Groep. Biologische mayonaises, vinaigrettes en spreads: het merk positioneert zich in het topsegment met een geëngageerde filosofie. “In het segment natuurlijke sauzen zijn er niet veel producten die in België gemaakt zijn, met ingrediënten zonder bewaarmiddelen en kleurstoffen”, merkt Arthus de Bousies op.
De overname van Bister in 2019 betekent een kolossale uitdaging. Deze Naamse mosterdinstelling, twee keer zo groot als
Bister
De strategie? Het DNA van het merk behouden en tegelijkertijd het aanbod moderniseren. “Je kunt niet veranderen wat werkt. Het merkimago was sterker dan het product: de ‘granaatappel’ pot, het rode deksel…” legt hij uit. De iconische pot blijft onaangetast, net als de recepten. Maar Arthus heeft het assortiment slim uitgebreid met zwarte deksels voor ouderwetse mosterd, gele voor Dijon en groene voor biologische Belgische mosterd.
De meesterzet kwam er toen er in 2022 een wereldwijd tekort aan mosterdzaad was. Bister, dat voorraden had, zag zijn marktaandeel stijgen van 10 naar 25%. “We waren klaar op het juiste moment, met de juiste producten, en onze concurrenten zaten zonder mosterd”, somt hij op.
De verhuizing naar een nieuwe fabriek in Namen markeert een strategisch keerpunt. Bionat verbouwt nu tien hectare biologische gewassen voor de productie van mosterd- en zonnebloemplanten. “We zijn pioniers in de verplaatsing van onze grondstoffen”, benadrukt
Dit nieuwe vertrouwen wordt weerspiegeld in de ambitie van het bedrijf om Europees kampioen te worden op zijn markt. Tegenover de Franse en Duitse giganten blijft Arthus de Bousies optimistisch. “Als sommigen geslaagd zijn in bier, waarom dan niet in
Advertentie
Advertentie