• HLCÉ

Vlaamse feesten en vieringen

ArtFrankrijkgraverenLillePBA RijselTekeningTentoonstellingVerf

Christophe Vachaudez

06 August 2025

Het is fiësta in Lille, en het ene evenement volgt het andere op rond dit oneindig vrolijke thema dat Vlaanderen altijd met een unieke lichtzinnigheid heeft beoefend. Er is natuurlijk veel hedendaagse kunst in de wijken en buitenwijken, maar bovenal is er een vlaggenschip tentoonstelling, en een beetje Belgisch ook, in het Palais des Beaux-Arts.

Met Vlaamse feesten en vieringenhebben de twee conservatoren, Sabine von Sprang, conservator van het Musée des Beaux-Arts in Brussel, en Blaise Ducos, conservator van het Musée du Louvre, een collectie prestigieuze werken bijeengebracht die in vier hoofdstukken deze plechtige en vermakelijke momenten uit onze geschiedenis illustreren, vereeuwigd door de grootste meesters uit die tijd. Dankzij uitzonderlijke bruiklenen van het Prado (Madrid), het Mauritshuis (Den Haag), het Rijksmuseum (Amsterdam), het Kunsthistorisches Museum (Wenen) en talrijke Belgische en Franse instellingen, belicht de tentoonstelling festiviteiten als uitlaatklep in een tijd (1550-1650) waarin Europa in een staat van voortdurende oorlog verkeerde. Deze festiviteiten verschijnen als welkome stiltes, een tijdelijke pleister die soms in hetzelfde schilderij samengaat met scènes van aanval of plundering, een opzettelijke dissonantie die de langverwachte vrede moet suggereren.

Pieter II Brueghel, Kermesse avec théâtre et procession, huile sur toile, 111x162 cm. © Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique, Bruxelles / photo : J. Geleyns / Ro scan

Apshoven Thomas van, Fête de village avec joueur de cornemuse sur un tonneau, huile sur toile, 137x209 cm. © RMN-GP – cliché Hervé Lewandowski

Het tweede deel richt zich op stedelijke ceremonies, zowel burgerlijk als religieus. De beroemde “Joyeuses Entrées”, bijvoorbeeld, verheerlijkten koninklijke of prinselijke autoriteit met indrukwekkende triomfbogen en theatrale voorstellingen, en dat alles te midden van een volksjubel dat vaak niet geveinsd was. De parades van deOmmegang en de wedstrijd vogelschieten maken het plaatje compleet met gravures, tekeningen, schilderijen en andere voorwerpen. Het zou ondenkbaar zijn om deze Vlaamse kermissen te vergeten, een toe-eigening door de lokale autoriteiten van boerensaturnalia, die de handelswaar waren van een aantal kunstenaars uit die tijd, waaronder Pieter Brueghel de Oude en David Teniers de Jonge. Soms mengen de machtigen zich onder de dorpelingen, een manier om de veronderstelde nabijheid van een verlichte regering en een bevolking die graag plezier maakt te tonen.

Gillis van Tilborgh, Fête villageoise, huile sur toile, 117,5 x 178,5 cm © Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique, Bruxelles / photo : J. Geleyns - Art Photography

Antoon Sallaert, L'infante Isabelle abattant l'oiseau au tir du Grand Serment, le 15 mai 1615 au Sablon à Bruxelles, huile sur toile, 180 x 340 cm. © MRBAB

Al snel verlaten we de buitenwereld en betreden we de intimiteit van de paleizen waar hoofse feesten de prinselijke kalender opluisteren. In dit laatste deel wordt Driekoningen gevierd met een beroemd parodiebanket, een indrukwekkend grote versie van Jacob Jordaens ‘ De koning drinkt. Lille nodigt ons uit op een jubelende reis langs de grote meesters van de Vlaamse schilderkunst!

Foto omslag: Jacob Jordaens, De koning drinkt, 1640, olieverf op doek, 156x210cm © MRBAB, Foto: J. Geleyns, Kunstfotografie

Wim Ricourt

Kunst & Kultuur

Wim Ricourt (Zelzate, 1963) is een Belgische kunstenaar die bekend staat om zijn poëtische werken die geïnspireerd zijn op het dagelijks leven. Zijn werken, aanvankelijk in olieverf op doek, verkennen onderwerpen die zo natuurlijk zijn als landschappen, koeien en weelderige boeketten.

Du 08/08/2025 au 31/08/2025

Informations supplémentaires

Tentoonstelling

Vlaamse feesten en vieringen: Brueghel, Rubens, Jordaens…

Data

Van 26 april tot1 september 2025

Adres

PBA Rijsel

Website

Publicité

Dans le Flou, een andere visie op kunst van 1945 tot nu

Kunst & Kultuur

“Potentiële beelden”, onscherpe schilderijen confronteren ons met het ondoorgrondelijke en onbepaalde. Van de vurige luchten van William Turner en de mistige landschappen van Claude Monet tot hedendaagse schilderijen van Albert Oehlen, Claire Chesnier en Nicolas Delprat en de hypnotiserende abstracties van Hans Hartung en Mark Rothko, de tentoonstelling in het Musée de l’Orangerie nodigt ons uit om ons onder te dompelen in de duizeling van de waarneming.

Du 30/04/2025 au 18/08/2025

Tous les articles

Publicité

Tous les articles