• HLCÉ

Artus Quellin, koninklijk beeldhouwer

Huis van Oranje-NassauNieuws Gotha

Christophe Vachaudez

04 August 2025

Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam organiseert het Paleis op de Dam in samenwerking met het Rijksmuseum een tentoonstelling ter ere van een belangrijke Vlaamse kunstenaar uit de 17e eeuw, verantwoordelijk voor het opmerkelijke beeldhouwprogramma dat zowel het exterieur als het interieur siert van deze imposante koninklijke residentie, die oorspronkelijk gebouwd is als stadhuis. Het lag voor de hand dat Koning Willem-Alexander een uitzonderlijke overzichtstentoonstelling zou openen, de eerste die gewijd is aan de Antwerpse Artus Quellinus (1609-1688), de belangrijkste exponent van de barokstijl in de Zuid-Nederlandse beeldhouwkunst.

De ongeëvenaarde stijl vanArtus Quellinus combineert het warme realisme van de Rubensiaanse barok met de sereniteit en harmonie van de klassieke Italiaanse kunst, die hij in Rome had geleerd. Hij was naar de Eeuwige Stad gereisd om les te krijgen van François Duquesnoy, een andere leidende figuur in de wereld van de beeldhouwkunst. Hij verliet Antwerpen voor Amsterdam, waar hij zich in 1648 vestigde. Hij vestigde zich al snel als een briljant waarnemer en verteller wiens werk een breed publiek aansprak. Zijn beelden voor het huidige paleis, in marmer en brons, getuigen hiervan, net als zijn bustes au naturel, zijn indrukwekkende heiligenbeelden, zijn kunstig gemodelleerde terracotta’s en zijn verfijnde ivoren.

KPA (Koninklijk Paleis Amsterdam)

Quellinus, die trots de titel “Amsterdamse Beeldhouwer” droeg, werkte bijna vijftien jaar in zijn grote werkplaats aan de Keizersgracht. Hij werd vooral beroemd door zijn grote sculpturale bijdrage aan het huidige Paleis op de Dam, dat in 1655 werd ingewijd als het nieuwe stadhuis van Amsterdam. Hij creëerde daar een uniek ensemble, dat vandaag de dag dienst doet als decor voor een enorme collectie (meer dan honderd!) van belangrijke werken uit Nederlandse en buitenlandse musea, kerken en privécollecties. Intieme beeldhouwwerken staan naast majestueuze werken met goden, godinnen, dieren, planten en symbolische onderwerpen.

KPA (Koninklijk Paleis Amsterdam)

De door Quellinus vereeuwigde burgemeesters van Amsterdam keren kort terug naar hun‘paleizen’ om bezoekers in de Burgerzaal te verwelkomen. Uitzonderlijke bruiklenen waren onder andere het meer dan levensgrote beeld van de heilige Petrus uit de Sint-Andrieskerk in Antwerpen en de indrukwekkende fontein met de Griekse godin Athena uit het Kurhaus Museum in Kleef. Hij was niet tevreden met het inspireren van zijn tijdgenoten, maar stimuleerde ook de carrières van Rombout Verhulst, Artus II Quellinus en Josse de Corte, die de stijl van zijn mentor naar Venetië importeerden.

KPA (Koninklijk Paleis Amsterdam)

Het Dampaleis werd gebouwd volgens de plannen van architect Jacob van Campen en rust op 13.659 pijlers. Het is gemaakt van Bentheimer zandsteen en is een perfect voorbeeld van een classicistische monumentale stijl, een bewijs van de macht van de stad tijdens de Gouden Eeuw. Het heeft zijn zeven poorten behouden, die de zeven verenigde provincies symboliseren: Gelderland, Holland, Zeeland, Friesland, Overijsel, Groningen en Utrecht. Het gebouw werd pas in 1808 een koninklijke residentie toen Louis Bonaparte, de broer van Napoleon, besloot er zijn intrek te nemen en het voor de gelegenheid in Empirestijl inrichtte. Daarom herbergt het paleis nu een van de belangrijkste collecties meubels in deze stijl buiten Frankrijk.

KPA (Koninklijk Paleis Amsterdam)

Tussen 1813 en 1815 werd het teruggegeven aan de stad Amsterdam, toen koning Willem I er zijn intrek nam. Tegenwoordig ontvangt Koning Willem-Alexander hier hoge gasten en organiseert hij een aantal officiële evenementen, maar hij woont hier niet. De tentoonstelling is een geweldige kans om dit paleis te ontdekken dat de Nederlanders, of in ieder geval de Amsterdammers, beschouwen als het achtste wereldwonder!

Foto omslag: © KPA (Koninklijk Paleis Amsterdam)

Op vakantie met de royals

Koninklijke kroniek

Nieuwe bestemmingen of bekendere… dit jaar gingen de royals naar hun favoriete vakantiebestemmingen, met de nadruk op Europa.

Extra informatie

Op internet

Advertentie

Cartier

Koninklijke kroniek

Cartier organiseerde zijn eerste tentoonstelling in Londen in 1997 in het British Museum. Vandaag de dag heeft het V&A dit overgenomen en biedt het de setting voor een anthologische overzichtstentoonstelling met bijna 350 sieraden, horloges, klokken en andere objecten die een zeer flamboyante geschiedenis vertellen. En er is geen gebrek aan banden tussen de beroemde Franse firma en Groot-Brittannië, te beginnen met het vertrouwen dat werd opgebouwd tussen de juwelier en het hof van Saint James. Edward VII was zelfs de eerste monarch die het Royal Supplier patent verleende in 1904. Sinds de opening van een boetiek in de Britse hoofdstad in 1902 is de hele aristocratie gekomen en gegaan, verleid door de elegantie van de guirlandestijl.

Alle artikels

Advertentie

Modeshow voor Make-A-Wish

Jetset & Adel

Het Château du Lac de Genval was de locatie voor een gala-avond met een modeshow en een tentoonstelling om de wensen van ernstig zieke kinderen in vervulling te laten gaan. Muriel Francqui en Cathy Vandamme werkten samen met Ballet Morane aan een uniek evenement genaamd “Daydreams”, een modeshow met creaties van Belgische ontwerpers gedragen door vrijwillige dansers en modellen. Het doel: geld inzamelen voor Make-A-Wish om de wensen van ernstig zieke kinderen in vervulling te laten gaan en hen kracht, vreugde en hoop te geven. Violaine Le Hardÿ de Beaulieu

22/03/2025

Alle artikels