Agnès Zamboni
28 April 2025
Bounce Bench, longueur 120 cm (formé de 240 balles de tennis).
Recherche SoundRoot et Root Tiles.
Mathilde Wittock, afgestudeerd aan het Central Saint Martins College of Art and Design in Londen, schreef tijdens haar studie een scriptie over zelfvoorziening in materialen. “Ik wilde met de natuur werken. Biodesign houdt in dat je levende organismen en hun innerlijke werking bestudeert om de deur te openen naar regeneratieve oplossingen in design en materialen,” legt ze uit. Met deze innovatieve benadering, die empathie en symbiose met de levende wereld vereist, heeft Mathilde haar onderzoek gericht op planten uit de grassenfamilie. Deze veerkrachtige planten kunnen zich aan alle klimaatomstandigheden aanpassen. Met behulp van hun wortels, die zich ontwikkelen door celdeling in mallen, maakt Mathilde akoestische muurstenen of spontane weefsels en inslagen, als een soort archeologie van de toekomst. “Net als karton kreukelen ze gemakkelijk in de hand en krijgen ze binnen een paar seconden hun oorspronkelijke vorm terug. Ze kunnen ook worden bedekt met een bioplastic gemaakt van een materiaal afkomstig van algen en natuurlijke pigmenten om hun weerstand en uiterlijk te verbeteren. Het resultaat is een materiaal dat regenereert, afvalvrij, circulair en volledig modulair is.”
Bounce Chair (formée de 420 balles de tennis) et deux Bounce Dividers (253 balles de tennis chacun).
Bounce Chair (formée de 420 balles de tennis).
Wist je dat er elk jaar meer dan 400 miljoen ballen worden weggegooid op professionele tennisbanen en dat slechts 1% daarvan wordt gerecycled? Een bal wordt in vierentwintig stappen gemaakt… en belandt na negen wedstrijden in de prullenbak. Het gas dat erin zit ontsnapt, ze worden plat en stuiteren niet meer. Met de in België ingezamelde ballen ontwikkelt Mathilde, die in de ateliers van Zaventem werkt, een collectie zitmeubelen, decoratieve en akoestische panelen, door tennisballen van vilt en rubber die niet meer gebruikt worden, opnieuw te gebruiken. Ze snijdt ze met de hand doormidden langs de witte lijnen, verft ze vervolgens (met lokale, milieuvriendelijke pigmenten) en hangt ze in een visschaalpatroon op een houten structuur. Deze oppervlakken, met hun subtiele kleurgradaties die ontstaan door de verschillende texturen en kleuren van het vilt, creëren soepele, comfortabele zitplaatsen. “De bal wordt niet vernietigd, de circulariteit van de materialen blijft behouden en mijn modulaire assemblage maakt het mogelijk om de onuitwisbare inscripties van de grote leiders van de sportindustrie te verbergen.” En elke halve schaal kan worden vervangen als hij beschadigd raakt.
Foto omslag: © Mathilde Wittock
Website
Een selectie van het werk van Mathilde Wittock is op afspraak te bezichtigen in de Augusta galerie tot 22.06 – augustagallery.be
Advertentie