• HLCÉ

Rick Owens, de zwarte ster van de mode

ArtFrankrijkHaute CoutureModeParijsParijs 16e arrondissementTentoonstelling

Nathalie Dassa

23 July 2025

Het Palais Galliera in Parijs presenteert het eerste retrospectief van deze iconoclastische en transgressieve ontwerper, die de mode-industrie al dertig jaar opnieuw uitvindt. Rick Owens heeft een monumentale scenografie ontworpen, een kruising tussen mode, kunst en design, die verder gaat dan de muren van het museum om liefde, schoonheid en verschil samen te brengen.

“Ik denk dat ik altijd heb geprobeerd een realistisch beeld van de wereld te geven. Het is een zoektocht naar schoonheid, maar met een vleugje realisme.” Rick Owens, wiens echte naam Richard Saturnino Owens is, heeft van alternatieve mode een manifest tegen sektarisme gemaakt, waarbij hij zich laat inspireren door de culturen van de undergroundculturen en de glamour van de jaren 1030. Owens, een geboren Californiër die al meer dan twintig jaar in Parijs woont, heeft een wereld gecreëerd waarin waarden zonder oordeel, status en normen voorbij de clichés geboren worden. Een carrière gedreven door het heilige, maar ook en vooral door zijn vrouw en alter ego Michèle Lamy, die een sleutelrol speelt in zijn creatieve proces. Dit is wat het Palais Galliera in Parijs door Temple of Love. Meer dan honderd silhouetten, nooit eerder vertoonde archieven en video’s zijn te zien, samen metkunstwerken en installaties buiten de muren van dit 19e-eeuwse monument.

Geavanceerde structuren

De man die begon als baas voordat hij in 1994 zijn gelijknamige merk lanceerde, heeft de schoonheid van een Indiase chef-kok. Zijn roots komen echter van een Mexicaanse moeder met Azteekse roots. Zijn lange, sluike zwarte haar, getatoeëerde lichaam en donkere stijl hebben van hem een subversieve, out-of-the-box ontwerper gemaakt. Rick Owens combineertgotische esthetiek methedendaagse elegantie, ascetisch tribalisme met de verfijning van Parijse en New Yorkse haute couture. Zijn hele garderobe, die sinds 2001 in Italië wordt geproduceerd, put uit de cinema van de Hollywood Golden Age, het brutalisme,moderne kunst en literatuur. Hij cultiveert vakkundig zijn eigenheid, laat zich gelden tegen de stroom in en vindt de mode opnieuw uit door zijn asymmetrische snits, donkere kleuren, laarzen met enorme hakken en zijn verduistering van stukken en materialen. Elk van zijn shows is een esthetische performance die verandert in een revolte tegen conventionele wijsheid, patriarchaat en intolerantie. Hij provoceert zowel door zijn creaties als door zijn keuzes voor de enscenering: van “stappendansers in plaats van modellen” tot het “blootgestelde geslacht van zijn mannelijke modellen”, via “vrouwen die geroemd worden om hun fysieke kracht”.

Manifeste sur le runway

“Toute rétrospective ou exposition qui serait dirigée par quelqu’un d’autre restera une interprétation, ce ne sera pas la voix originale, authentique”, avait-il déclaré dans une interview accordée au Printemps pour son superbe travail de curation sur le triptyque Subhuman, Inhuman, Superhuman à Milan, en 2017. Au Palais Galliera, il prend cette fois les commandes de la direction artistique et investit également l’univers de l’art et du design, imaginant des sculptures et des pièces de mobilier pour repousser toujours plus loin les limites de sa création à l’énergie organique. Côté scénographie, Temple of Love offre notamment une reconstitution de la chambre à coucher californienne du couple, quand les statues de la façade extérieure se vêtent d’un tissu brodé de paillettes. Tout autour, des sculptures de ciment aux formes brutalistes viennent rappeler ses œuvres dans le domaine du design, l’ensemble orné d’un par-terre floral issu de son Los Angeles d’antan. L’exposition revient également sur certaines sources d’inspiration à travers des œuvres de Gustave Moreau, de Joseph Beuys ou encore de Steven Parrino. À travers cette mise en scène immersive, le “Prince des Ténèbres” (Prince of Darkness), comme beaucoup aiment le surnommer, continue de tisser un style sans pareil, à la fois brut et tendre, fluide et déstructuré, radical et futuriste.

Photos : © OWENSCORP

Oscar Jespers, Perle fine, 1925, marmer, 22,5 x 11 x 22,5 cm. Benjamin De Vuyst

Belvue viert Art Deco

Kunst & Kultuur

Ter gelegenheid van het Jaar van de Art Deco zet het BELvue museum deze emblematische artistieke stroming uit het begin van de 20e eeuw in de schijnwerpers, als weerspiegeling van een wereld in volle transformatie na de Eerste Wereldoorlog.

Van 04/06/2025 tot 04/01/2026

Extra informatie

Tentoonstelling

Rick Owens, Tempel van de liefde

Data

Van 28 juni 2025 tot 04 januari 2026

Adres

Palais Galliera
10 av. Pierre 1er de Serbie
75116 Parijs

Dienstregeling

Dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Vrijdag tot 21.00 uur.

Advertentie

“Tijdloze overblijfselen”: het geheugen opnieuw uitgevonden in Knokke

Beurzen & tentoonstellingen

Van 19 juli tot 17 augustus 2025 presenteren Grège Gallery en CWART samen Timeless Remnants, een zomertentoonstelling in een historische boerderij in Knokke. Vier kunstenaars – Chidy Wayne, Conrad Willems, Laura Pasquino en Jana Cordenier – onderzoeken de persistentie van oude vormen via de talen van de hedendaagse creatie.

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels