• HLCÉ

Suzanne Lindon, een vrije vrouw in de 19e eeuw

BioscoopFilmInterview

Corinne Le Brun

25 June 2025

In “La Venue de l’avenir” vertelt Cédric Klapisch het verhaal van een familieavontuur dat zich beweegt tussen het heden en het Parijs van de 19e eeuw. Het volgt vier verre neven (Vincent Macaigne, Julia Piaton, Abraham Wapler, Zinedine Soualem) die een oud huis hebben geërfd. Hun zoektocht leidt hen naar hun voorouder Adèle (Suzanne Lindon). Adèle verlaat Normandië om haar moeder in Parijs te zoeken. Ze ontmoet twee ontluikende kunstenaars (Paul Kirscher en Vassili Schneider). Suzanne Lindon verplaatst haar personage in het artistieke milieu van de late 19e eeuw met grote oprechtheid. Ontmoet haar op de Croisette.

Eventail.be – Wat betekent de cinema van Cédric Kaplisch voor jou?
Suzanne Lindon –
Zijn cinema betekent veel voor mij omdat hij een filmmaker is die ik al volg sinds ik me kan herinneren dat ik films zie. Ik kreeg ze al heel vroeg te zien. Zijn filmografie vertegenwoordigt de Franse cinema waar mijn familie ook van hield. Het was dus belangrijk voor me om dat met hen te delen. Het thema van de familie in The Coming of the Future was des te aangrijpender voor mij. Het was echt krachtig om deel uit te maken van de wereld van zo’n invloedrijke filmmaker omdat ik denk dat Cédric(Klapisch) echt een unieke kijk heeft op jonge mensen. Ik vond het geweldig dat hij ruimte maakte voor mij als jonge actrice in zijn films. Het was heel bevredigend om me door hem verwelkomd te voelen. Je voelt dat je het goed gaat doen omdat je begeleid wordt door iemand die je vertrouwt en je vertrouwen geeft.

Waarom vind je het personage van Adèle leuk?
– Ik vind haar een sterk vrouwelijk personage. Ik wilde haar verdedigen omdat ze in het historische deel van de film zit. Maar ik denk dat haar zoektocht heel modern is. Het resoneert met vragen die ik mezelf als jonge vrouw misschien heb gesteld: waar kom ik vandaan? Heeft waar ik vandaan kom invloed op wie ik ben? Verhindert het me mijn eigen keuzes te maken of weet ik juist wat ik moet kiezen? Van wie ik moet houden? Wie te vergeven? Ik vond het interessant om deze jonge vrouw in 1895 te portretteren en haar vandaag de dag modern en toegankelijk te maken.

– De film speelt zich af in twee verschillende tijdperken. Is dat niet destabiliserend?
Adèle en ik spelen alleen in het historische deel. Het was niet verontrustend om te weten dat de film in tweeën werd gesplitst, maar ik kon zien dat deze splitsing voor Cédric interessant was, alsof er twee opnames waren, de ene in het heden en de andere in het verleden. Ik vond het ook heel interessant om al mijn partners samen met mij te zien werken, evenals degenen die mijn nakomelingen speelden. Ik vind het leuk dat Cédric ervoor heeft gekozen om ons een jonge generatie acteurs te laten ontdekken, zoals Paul(Kircher), Vassili(Schneider) en ikzelf. Niets is gefabriceerd, laat staan nep. Daardoor is de brug tussen de twee tijdperken heel vloeiend en heel haalbaar.

Emmanuelle Jacobson Roques

– Adèle emancipeert zichzelf. Heb je nagedacht over de #Metoo-beweging?
– Allereerst denk ik dat het personage van Adèle me dingen liet begrijpen over de status van vrouwen en hoe die verandert, ook al denk ik dat er nog een lange weg te gaan is. Maar het dragen van een korset kon de manier veranderen waarop ik bewoog, ademde en sprak toen ik geconfronteerd werd met het ongemak waar vrouwen zich in bevonden. Ik denk dat de film in vergelijking met #Metoo heel puur en vol vriendelijkheid is, omdat alle liefdesverhalen vrijwillig zijn. Er is dus iets heel menselijks en heel plezierig om te laten zien. Het mooie van de film is dat het gezonde relaties laat zien. Cédric heeft zijn vrouwelijke personages altijd met veel vriendelijkheid gefilmd. Ik denk dat het voor een actrice ook heel fijn is om door hem bekeken te worden. Je voelt je geliefd, begrepen en zelfverzekerd.

– Is transmissie een belangrijke waarde voor jou?
In de filmwereld is het doorgeven van kennis belangrijk omdat het vaak acteurs, actrices of personages zijn die we leuk vonden in andere films waardoor we dit werk willen doen. Dus dat is een andere manier om jezelf op te bouwen. Het mooie aan het maken van een film over overdracht is dat het universele karakter ervan alle leeftijden, alle nationaliteiten en alle tijdperken aanspreekt. Cinema brengt mensen samen. Mensen in mijn familie lieten me bijvoorbeeld de films van Cédric zien. Ik deelde ze met hen. Het is mooi en krachtig om overdracht in een film te eren, omdat het iedereen raakt.

Emmanuelle Jacobson Roques

– Heb je zelf genealogisch onderzoek gedaan?
– Onlangs kreeg ik te horen dat ik als kind geobsedeerd was door stambomen. Ik herinner me dat een beetje. Ik heb nooit veel onderzoek gedaan omdat ik altijd min of meer heb geweten waar ik vandaan kwam, maar in elk geval interesseren de verhalen van mijn twee families me. Ze maken altijd deel uit van het grote verhaal en ik vind het prachtig om te zien dat wat er in de wereld gebeurt ons inhaalt en ons vormt.

– Wat bedoel je daarmee?
– De geschiedenis van mijn familie is bijvoorbeeld nauw verbonden met de Tweede Wereldoorlog, met de razzia’s en plotseling realiseerde ik me dat we hier zijn omdat sommigen van ons het overleefd hebben. Dat is echt krachtig. Ik merk dat we alledaagse dingen heel anders zien, met dichtheid. Als je weet wat onze voorouders hebben doorgemaakt, besef je dat je bijna een wonder bent.

– Cédric Klapisch kwam voor het eerst naar Cannes. Niet jij
– Ik niet. Maar dat is niet eerlijk: Cédric had echt duizend keer meer moeten komen dan ik. Mijn eerste herinnering dat ik hier was, was heel ontroerend, omdat de film die ik regisseerde, Seize printemps (2021), deel uitmaakte van de officiële selectie. Dat was misschien wel een van de grootste vreugdes en verrassingen van mijn leven. Maar om dit jaar op het Festival van Cannes te zijn, ik zou zeggen dat het de eerste keer is dat ik als actrice een film in deze mate heb gemaakt. Dus het was een genot om daar te zijn, omringd door alle acteurs waar ik van hou en door Cédric. Het is een geweldige kans om naar Cannes te komen, de mooiste omgeving voor cinema, en om een film te tonen waar we trots op zijn. Het is echt een geschenk.

Jacovides-Moreau/Bestimage

– Denk je erover om je tweede film te maken?
Ik wil het in ieder geval. Ik denk er op dit moment over na. Ik denk dat het verhaal over afstamming en familie opnieuw heel belangrijk zal zijn.

Foto omslag: © Emmanuelle Jacobson Roques

Olivier Laurent zingt Brel op de Grote Markt in Brussel

Kunst & Kultuur

Op 3 juli 2025 komt de Grote Markt tot leven met de klanken van Brel, een uitzonderlijk concert onder leiding van Olivier Laurent en zijn muzikanten. Een niet te missen muzikaal evenement voor de Brusselse zomer.

Van 03/07/2025 tot 03/07/2025

Extra informatie

Film

De komst van de toekomst

Geregisseerd door

Cédric Klapisch

Distributie

Suzanne Lindon, Abraham Wapler, Vincent Macaigne

Uitgang

18 juni 2025

Advertentie

Live vanuit Cannes: de Palme de la résistance

Film

Een mooi palmares van een evenement dat electrificeerde door zijn stoutmoedigheid Een dag zonder elektriciteit. Meer dan 160.000 huizen werden geïsoleerd. Had de stroomstoring de slotceremonie van het festival in gevaar kunnen brengen? Nooit eerder vertoond. Tegen alle verwachtingen in ging zaterdagavond het licht weer aan. De jury, voorgezeten door de Franse actrice Juliette Binoche en met onder andere haar Amerikaanse tegenspelers Halle Berry en Jeremy Strong, velde vroeg in de avond haar oordeel.

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels