• HLCÉ

Een aperitief met Mehmet Sandurac

BedrijfBrusselJonge ondernemersMayfairOndernemerschapWaterlooWatermerken

Virginie Dupont

01 July 2025

Aan het eind van de dag nodigt Mehmet Sandurac ons uit in Daily Dose, het café op de eerste verdieping van Filigranes. Het is de perfecte omgeving om te praten over de herlancering van deze iconische boekhandel, die nu deel uitmaakt van Mayfair, zijn conceptstore aan de Boulevard de Waterloo.

Hij komt aan met een glimlach op zijn gezicht en vraagt naar onze reis – “Hebben jullie een goede reis gehad?” – voordat hij een Rish bestelt. “Een knipoog naar mijn vriend Jim Bogaert, achter dit kombucha-project met zijn partner Nouné Muradyan.” Hij drinkt het rechtstreeks uit de fles, zonder poespas. “Ik neem zelden de tijd om te settelen, ik eet maar één keer per dag.”

Mehmet Sandurac schuwt superlatieven en zoekt de schijnwerpers niet op. Toch was hij het die de grootste boekhandel van België overnam, waarvan de 150.000 titels sinds 23 april worden tentoongesteld in Mayfair, in een prachtige vitrine die baadt in natuurlijk licht.

De zevenendertigjarige ondernemer heeft zijn carrière opgebouwd in de detailhandel. “Mijn vader, mijn grootvader en, naar het schijnt, mijn voorouders waren ook winkeliers”. In de loop der jaren kocht, ontwikkelde en verkocht hij verschillende zaken. Toen werd Mayfair geboren, eerst in Waterloo, daarna in Brussel: een conceptwinkel die mode, woningdecoratie en vanaf nu ook boeken combineert, met de discrete maar assertieve ambitie om zich tegen 2027 internationaal te vestigen.

Filigranes behoudt zijn DNA

“De ziel, het welkom en de passie zijn intact gebleven. De locatie is veranderd, net als het management, maar het team is er nog steeds.” Mehmet Sandurac leidt niet, hij werkt samen. En juist in zijn werk vindt hij rust. “Tien minuten achter mijn computer, zonder muziek of iemand anders, is genoeg om me te herfocussen en me weer op gang te helpen!

Voordat hij afsluit, bedankt hij zijn klanten. “We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze willen blijven lezen, dat ze er even tussenuit willen. Want dat is waar het project om draait: een plek creëren waar je het gevoel hebt dat je ergens anders bent.”

Als het licht vervaagt, is het tijd om de foto te nemen, maar waar? “Waar je maar wilt. Je bent thuis.”

De Amerikaanse val

Een boek om deze zomer te verslinden?

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de boekenmarkt stabiel. Sinds de heropening heeft Filigranes zelfs een toename gezien: nieuwsgierigheid, mond-tot-mondreclame, motivatie van het team… Het boek van de zomer? Hij aarzelt. Mehmet slaapt weinig en leest met mondjesmaat. “Ik ben er aan vier of vijf begonnen… En mijn schoonvader prees De Amerikaanse val aan. Ik ga ermee aan de slag!
Le piège américain, door Frédéric Pierucci en Matthieu Aron, uitgegeven door J’ai Lu, februari 2020, 413 p., €9,20 bij Filigranes

Foto omslag: © Maroussia de Neuville

KUNST[IST]-BIJEENKOMST

Kunst & Kultuur

ART[IST]MEETING is een hybride evenement dat fysieke ontmoetingen combineert met een digitaal platform. Het stelt kunstliefhebbers in staat om werken te ontdekken in aanwezigheid van de kunstenaars, door middel van presentaties aan de muur of in de open ruimte.

Van 22/08/2025 tot 24/08/2025

Extra informatie

Boekhandel

Watermerken

Adres

25 Waterloolaan
1000 Brussel

Dienstregeling

Maandag t/m vrijdag van 10.30 tot 18.30 uur
Zaterdag van 10.30 tot 19.00 uur
Zondag van 10.30 tot 18.00 uur
Gesloten op feestdagen

Advertentie

Eazyclick: eersteklas webdesign tegen gecontroleerde prijzen

Ondernemerschap

In een digitale markt die verzadigd is met no-code platforms en high-end bureaus, is Eazyclick in opkomst als strategisch alternatief. Dit bureau, opgericht door Antoine Lemmens en ondersteund door de expertise van Caracal, vindt het ontwerpen van websites opnieuw uit met een hybride aanpak die uitmuntendheid en toegankelijkheid combineert.

Alle artikels

Advertentie

Alle artikels