François Didisheim
09 September 2025
Als consultant en creativiteitskatalysator wil Jean-Louis Baudoin aantonen dat de mentale hokjes die we van het onderwijs hebben geërfd en die in bedrijven zijn geconsolideerd, innovatie in de weg staan. Volgens hem is de meest beperkende die van de core business. Een bedrijf uitsluitend definiëren in termen van een product of een niche is geruststellend, maar beperkt het vermogen om te innoveren.
Om zijn punt te illustreren, herinnerde hij zich een experiment dat in 2008 werd uitgevoerd met een bedrijf dat gespecialiseerd was in het waterdicht maken van platte daken en dat werd bedreigd door concurrentie van Chinese producten die voor de helft van de prijs werden aangeboden. Gevraagd naar hun activiteiten, antwoordden de directeuren: “Onze activiteit is het waterdicht maken van platte daken met ons Derbigum membraan, met een garantie van 50 jaar. Volgens Jean-Louis Baudoin was dit een te enge definitie voor het bedrijf.
Jean-Louis Baudoin is een katalysator voor creativiteit en co-auteur van Shapership (de kunst van het vormgeven van de toekomst). Met lichtheid, humor en hoogte helpt hij iedereen zijn grenzen te overschrijden. DR
Geconfronteerd met deze situatie stelde hij voor om andere wegen te verkennen, zoals het vergroenen van daken, wat al gebeurt in New York, of de ontwikkeling van witte membranen om het energieverbruik in warme landen te verminderen. Deze ideeën, die aanvankelijk als onrealistisch werden beschouwd, werden uiteindelijk aangenomen dankzij de tussenkomst van een innovatiemanager. Enkele maanden later zag het gamma“Derbigum, the Greennovators” het licht, met membranen op plantaardige basis, energieoplossingen en fotovoltaïsche cellen.
De impact was aanzienlijk: de omzet van hetbedrijf steeg van €25 miljoen naar €125 miljoen en er werden 70 werknemers aangeworven midden in de economische crisis. Voor Jean-Louis Baudoin illustreert dit voorbeeld perfect dat de meest veelbelovende investeringen niet beperkt blijven tot sneller of goedkoper produceren, maar te maken hebben met het mobiliseren van creativiteit, nieuwsgierigheid en openheid om nieuwe vormen van waarde te genereren, of die nu economisch, sociaal, ecologisch of menselijk zijn. “Leiderschap is niet langer een hiërarchische positie, maar een houding gebaseerd op openheid, empathie en nieuwsgierigheid “, zegt hij. Met andere woorden, geen enkel geweldig idee wordt geboren uit een gesloten doos.
DR/Facebook : @Derbigum
Dit is een van een reeks toespraken in de aanloop naar het Lobby Forum op 10 september, georganiseerd in de Cercle Royal Gaulois. Gewijd aan de toekomst vaninvesteringen, zal het de voorwaarden voor financiering benadrukken die in staat zijn om de illusies van de markten te overwinnen om betekenis en duurzaamheid te herontdekken.
Artikel geïnspireerd op de Lobby nieuwsbrief van 5 september 2025 geschreven door Françoise Wallyn en François Didisheim, oprichter van Lobby. Lees de Circles of Power nieuwsbrief, hier
Advertentie
Advertentie